مطالعه تاثیر چرخه های یخبندان و ذوب بر چسبندگی بتن خودتراکم الیافی با نسبت آب به مصالح سیمانی و حجم خمیره متفاوت به عنوان لایه تعمیری بر بستر بتنی | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 11, Volume 18, Issue 3, 1397, Pages 129-139 PDF (888.57 K) | ||
| Authors | ||
| علی صدرممتازی* 1; اویس قدوسیان2 | ||
| 1عضو هیئت علمی گروه عمران- دانشگاه گیلان | ||
| 2دانشجوی دکترای سازه دانشگاه گیلان | ||
| Abstract | ||
| بتن خودتراکم بتنی است که نیاز به ویبره ندارد و می تواند در قالب های پیچیده و در شرایطی که تراکم بتن به سختی قابل انجام است، به سهولت مورد استفاده قرار گیرد. لذا این بتن گزینه ای مناسب برای تعمیر و تقویت انواع سازه های بتنی است. برخی اجزاء سازه ها مانند عرشه پل ها در معرض عوامل مخرب و فرآیند یخبندان و ذوب مکرر قرار دارند. به همین دلیل بررسی تاثیر موارد مختلف بر کیفیت لایه تعمیری خودتراکم، چسبندگی آن به بتن بستر و دوام آن در برابر عوامل مخرب بسیار حائز اهمیت می باشد. در این مطالعه به بررسی تاثیر حجم خمیره و نسبت آب به مصالح سیمانی و مقدار الیاف پلی پروپیلن به ویژگی های رئولوژیکی، سخت شده و چسبندگی بتن خودتراکم الیافی تعمیری به بتن بستر و دوام چسبندگی بتن لایه تعمیری و بتن بستر در برابر چرخه ههای یخبندان و ذوب پرداخته شده است. نتایج نشان داد که الیاف پلی پروپیلن خواص رئولوژیکی بتن خودتراکم را تحت تاثیر قرار داده و تاثیر منفی بر آن می گذارند. ضمن اینکه برخی ویژگی های حالت سخت شده مانند مقاومت کششی و جمع شدگی را بهبود می بخشند. با وجود بهبود چسبندگی دو لایه با افزودن الیاف، دوام این چسبندگی در برابر چرخه های یخبندان و ذوب کاهش می یابد. افزایش نسبت آب به مصالح سیمانی و حجم خمیره نیز تاثیر منفی بر چسبندگی بین دو لایه می گذارند. | ||
| Keywords | ||
| بتن خودتراکم الیافی تعمیری; چسبندگی; چرخه یخ زدگی و ذوب; حجم خمیره; نسبت آب به مصالح سیمانی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 272 PDF Download: 120 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,521 |
| PDF Download | 17,549,970 |