تحلیل عددی تنش حرارتی در روسازی بتنی ساده درزدار | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 19, Volume 18, Issue 1, 1397, Pages 219-230 PDF (883.75 K) | ||
| Authors | ||
| احمد منصوریان* 1; مسعود رضائی2 | ||
| 1عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی | ||
| 2کارشناس ارشد راه و ترابری | ||
| Abstract | ||
| افت دمای محیط و اصطکاک زیاد بین سطح تماس روسازی بتنی با لایه زیرین دو عامل اصلی ایجاد ترک در روسازی های بتنی محسوب می شوند. در این پژوهش به منظور ارزیابی اثر تغییرات دو عامل گفته شده روی مقدار تنش اصطکاکی و تنش کششی ایجاد شده در دال روسازی بتنی ساده درزدار، تحلیل های المان محدود روی دال بتنی درزدار در دو حالت دارای میلگرد انتقال بار و بدون میلگرد انتقال بار و با فرض افت دماهای گوناگون و همچنین ضریب اصطکاک های متغیر بین دال بتنی و لایه زیر آن انجام شده است. نتایج حاصل از تحلیل عددی نشان می دهد افت دمای زیاد به همراه ضریب اصطکاک قابل ملاحظه، می تواند در 7 تا 8 ساعت اولیه اجرای روسازی بتنی، تنش حرارتی معادل 124000 پاسکال ایجاد نماید که این مقدار تنش بیش از مقاومت کششی بتن در ساعات اولیه است بنابراین، در ساعات اولیه و تحت شرایط گفته شده، بروز ترک در رویه بتنی محتمل خواهد بود. همچنین نتایج این تحقیق نشان می دهد وجود انحراف از حالت افقی در میلگرد انتقال بار می تواند موجب افزایش بیش از 50 برابری مقدار تنش در محدوده قرارگیری میلگردهای انتقال بار شود. | ||
| Keywords | ||
| روسازی بتنی; ترک حرارتی; ضریب اصطکاک; میلگرد انتقال بار; تحلیل عددی | ||
|
Statistics Article View: 190 PDF Download: 99 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 20,103,574 |
| PDF Download | 16,155,844 |