طراحی بهینه ی چندهدفه ی میراگر جرمی تنظیمشده تحت تحریک بحرانی | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 13, Volume 17, Issue 4, 1396, Pages 153-164 PDF (874.6 K) | ||
| Authors | ||
| رضا کامگار* 1; محسن خطیبی نیا2 | ||
| 1شهرکرد، بلوار رهبر، کیلومتر 2 جاده ی سامان، دانشگاه دولتی شهرکرد، دانشکده ی فنی و مهندسی، گروه مهندسی عمران، اتاق 57 | ||
| 2بیرجند،دانشگاه دولتی بیرجند، دانشکده ی فنی و مهندسی، گروه مهندسی عمران | ||
| Abstract | ||
| بهینهسازی سازهها تحت بار زلزله بهگونهای که ضمن حفظ امنیت جانی، صرفهی اقتصادی نیز داشته باشد امری ضروری است. عدم تکرارپذیری زلزلههای با خصوصیات کاملاً مشابه، روند طراحی و بهینهسازی سازهها تحت زلزلههای رخداده درگذشته را امری ناصحیح جلوه میدهد و این امر سبب ظهور نوعی طراحی بر اساس زلزلهی بحرانی میشود. در این مقاله، روشی مؤثر جهت تعیین پارامترهای بهینهی میراگر جرمی تنظیمشده با استفاده از الگوریتم بهینهسازی چندهدفهی ازدحام ذرات تحت زلزلهی بحرانی پیشنهاد میشود. برای این منظور، ابتدا با توجه به اطلاعات زلزلههای رخداده درگذشته، زلزلههای بحرانی برای قاب برشی ده طبقه تحت قیود انرژی، بیشینه شتاب و طیف دامنهی فوریهی حرکت زمین محاسبه میشوند به-گونهای که تابع هدف را بیشینه نمایند. سپس از بین زمینلرزههای تولیدشده، زمینلرزهای که بیشینه مقدار را برای تابع هدف ایجاد مینماید بهعنوان تحریک بحرانی درنظر گرفته میشود. درنهایت با استفاده از فرآیند بهینهسازی چندهدفه، پارامترهای بهینهی میراگر جرمی تنظیمشده بهگونهای محاسبه می-شوند، که بیشینه جابجایی و بیشینه شتاب بام سازه کمینه گردد. نتایج مثال عددی ارائهشده حاکی از نیاز به جرم بیشتر میراگر جرمی تنظیمشده تحت تحریک بحرانی پالس گونه نسبت به تحریک بحرانی غیرپالس گونه است. همچنین نتایج نشان میدهند که الگوریتم بهینهسازی چندهدفهی ازدحام ذرات توانایی محاسبهی مقادیر بهینه برای پارامترهای میراگر جرمی تنظیمشده جهت دستیابی به کمینهنمودن بیشینه شتاب و بیشینه جابجایی در بام سازه را دارا است. | ||
| Keywords | ||
| تحریک بحرانی; میراگر جرمی تنظیمشده; بهینهسازی چندهدفه; الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 328 PDF Download: 93 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,999 |
| PDF Download | 17,551,629 |