مقایسه میزان توربولانس ایجاد شده در اطراف ساختمانهای بلند در حین ساخت با شکلهای متفاوت در پلان | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 4, Volume 17, Issue 2, 1396, Pages 33-45 PDF (1.53 M) | ||
| Authors | ||
| حسین بخشی* 1; مهراله رخشانی مهر2; محمد رامشینی3 | ||
| 1استادیار گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه حکیم سبزواری | ||
| 2استادیار دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه الزهرا | ||
| 3دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران، دانشگاه حکیم سبزواری | ||
| Abstract | ||
| پیشرفت دانش مهندسی روشها و تکنیکهای جدید در صنعت ساخت، امکان احداث سازههایی که به نحو قابلملاحظهای سبک، مرتفع و انعطاف پذیر باشند را فراهم کرده است. حساسیت چنین سازههایی در برابر نیروی باد بیشتر از سازههای سنتی و کم ارتفاع می باشد. اصولاً نیروی باد نقش مهم و تعیینکنندهای در طراحی سازه های بلند دارد و لازم است در طراحی آنها اثر باد و نیروهای حاصل از آن با دقت بیشتری بررسی شود. یکی از پارامترهای مهم و تأثیرگذار در رفتار تعادلی سازه و احساس آرامش افراد مستقر در سازه، میزان ارتعاش سازه است که با درصد توربولانس معرفی می شود. به دلیل وجود تراکم بیشتر پوششهای گیاهی و سازههای پیرامونی در نقاط نزدیک به زمین، میزان درصد توربولانس در ارتفاعات پایین بیشتر می باشد. در این تحقیق با استفاده از مطالعات قبلی در خصوص شبیه سازی لایه مرزی اتمسفریک هوا در تونل باد، مدلسازی نرم افزاری پروفیل سرعت باد ایجادشده در اطراف دو ساختمان در حین ساخت- در مراحل مختلف تکمیل دیوارهای جانبی- با شکلهای متفاوت در پلان، انجام و درصد توربولانس تولیدشده در اطراف هر دو ساختمان بررسی می شود. درنهایت مشخص می شود سازههایی که در پلان از خاصیت آئرودینامیک بیشتری برخوردارند رفتار بهتری در برابر نیروی باد از خود نشان میدهند. | ||
| Keywords | ||
| مدلسازی لایه مرزی اتمسفریک; تونل باد; درصد توربولانس; آئرودینامیک در پلان | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 280 PDF Download: 125 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,448,451 |
| PDF Download | 17,555,313 |