بررسی پدیده های برگشت آب و پرش هیدرولیکی در پلهای تاریخی با دینامیک سیالات محاسباتی | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 6, Volume 17, Issue 3, 1396, Pages 61-69 PDF (946.09 K) | ||
| Authors | ||
| بابک خیاط رستمی* 1; یوسف حسن زاده2; سیامک خیاط رستمی3 | ||
| 1رئیس گروه تحقیقات، شرکت آب منطقه ای اردبیل | ||
| 2استاد دانشکده فنی مهندسی عمران، دانشگاه تبریز | ||
| 3دانشگاه محقق اردبیلی | ||
| Abstract | ||
| قرار گرفتن پل در آبراهه، مشخصات جریان را تغییر می دهد. اغلب این تغییرات از جزئیات هندسی پل ناشی میشوند. در معماری پلهای تاریخی، قوسهای نیمدایره و جناغی به عنوان هندسه دهانه به کار رفته است. پلهای تاریخی میراث ارزشمندی هستند که شناخت آنها از جنبه تداوم فرهنگی اهمیت دارد. در این تحقیق، تاثیر سه هندسه دهانه مستطیلی، نیمدایره و جناغی بر پدیده های برگشت آب و پرش هیدرولیکی تحت شرایط جریان سطح آزاد و نیمه مستغرق با نرمافزار Flow-3D مدلسازی عددی گردید و با نتایج آزمایشگاهی دانشگاه بیرمنگام صحتسنجی شد. تعیین موقعیت سطح آزاد با روش VOF و مدلسازی آشفتگی با روش K-ɛ دو معادله ای انجام پذیرفت. یافته ها نشان داد که هندسه نیمدایره از نظر میزان ایجاد خیزاب و تخریب ناشی از پرش هیدرولیکی در بستر، بر هندسه جناغی برتری دارد. گذشته از عوامل سازه ای و روشهای اجراء، یافتههای تحقیق حاضر را می توان یکی از علل هیدرولیکی تحول هندسه دهانه از فرم جناغی به نیمدایره طی دوره صفویه تا قاجاریه دانست. | ||
| Keywords | ||
| برگشت آب; پرش هیدرولیکی; پلهای تاریخی; هندسه دهانه | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 310 PDF Download: 115 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,447,944 |
| PDF Download | 17,555,105 |