بررسی عملکرد میراگر جرمی تنظیمشونده غیرفعال در کاهش ارتعاشات عرشهی پلها تحت عبور بار ترافیکی | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 3, Volume 16, Issue 4, 1395, Pages 23-34 PDF (1.52 M) | ||
| Authors | ||
| فرهاد دانشجو* 1; الیاس بیات2 | ||
| 1مدرس | ||
| 2دانشگاه تربیت مدرس | ||
| Abstract | ||
| یکی از راه حلهای اصلی و عمده برای کاهش میزان ارتعاشات قائم در پلها استفاده از سیستمهای کنترل میباشد. سیستمهای کنترل در حالت کلی به سه دسته غیرفعال، فعال و نیمهفعال تقسیمبندی میشوند. در این مطالعه، کاهش ارتعاشات قائم پلها با استفاده از میراگرهایجرمی تنظیمشونده (Tuned Mass Damper) از دسته سیستمهای کنترل غیرفعال مورد بررسی قرار میگیرد. از پارامترهای موثر بر عملکرد TMDها در کاهش ارتعاشات قائم عرشه پل تحت بارگذاریهای ترافیکی میتوان به مشخصات دینامیکی TMD، محل نصب TMD و سرعت وسایل نقلیه عبوری اشاره کرد. در بخش اول از این مطالعه، ابتدا با ثابت نگهداشتن سایر پارامترهای مذکور، تاثیر جرم TMD بر عملکرد آن بررسی میشود، سپس در مراحل بعد تاثیر درصد میرایی و فرکانس تنظیمی آن، در کاهش ارتعاشات مقاطع مختلف پل و همچنین عملکرد TMD در محلهای مختلف استقرار آن بررسی میگردد. در بخش دوم، با تغییر سرعت وسایل نقلیه عبوری، عملکرد TMD در کاهش ارتعاشات قائم عرشه پل بررسی میشود. | ||
| Keywords | ||
| میراگر جرمی تنظیمشونده"; " پل"; " ارتعاشات قائم"; " محل استقرار میراگر"; " مشخصات بارگذاری ترافیکی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 263 PDF Download: 102 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,963,181 |
| PDF Download | 16,091,624 |