عملکرد بتن الیافی سازگار با محیط زیست در روسازی بتنی | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 17, Volume 16, Issue 1, 1395, Pages 179-188 PDF (833.99 K) | ||
| Authors | ||
| محسن احمدی1; ابوالفضل حسنی* 1; محمدرضا سلیمانی کرمانی2; حسین یوسفی3 | ||
| 1دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2پژوهشکده حمل ونقل وزارت راه، مسکن و شهرسازی | ||
| 3دانشگاه تهران | ||
| Abstract | ||
| امروزه استفاده از مصالح بازیافتی در صنعت در حال افزایش میباشد. نمونهای از آن تولید بتن سبز و سازگار با محیط زیست است. تاکنون تحقیقات گوناگونی در دنیا در مورد استفاده از خرده بتنهای ناشی از تخریب سازه های بتنی به عنوان سنگدانه در بتن انجام شده است. با بررسی انجام شده مشخص گردید علاوه بر بتن، مواد دیگری همچون خرده آجر، خرده سرامیک خرده سنگهای ساختمانی و دیگر مواد در نخاله های ساختمانی کشور وجود دارد. تحقیق کنونی به بررسی استفاده از مصالح بازیافتی ناشی از نخالههای ساختمانی به عنوان سنگدانه در بتن پرداخته است. جهت تقویت این نوع بتن و بتن معمولی از الیاف فلزی بازیافتی از لاستیک خودروهای فرسوده استفاده شده است. نمونههای بتنی با درصدهای مختلف الیاف و سنگدانههای بازیافتی ساخته شده و تحت آزمونهای مقاومت فشاری، مقاومت کششی، مقاومت خمشی وطاقت خمشی قرار گرفتند. نتایج آزمونها نشان داد که استفاده از این نوع بتن الیافی به عنوان بتن سازهای قابل قبول میباشد. در بررسی نقش الیاف فلزی بازیافتی و سنگدانههای بازیافتی در طراحی ضخامت دال روسازی بتنی از تئوری خطوط تسلیم استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که افزودن الیاف فلزی بازیافتی به بتن باعث کاهش تقریبی ضخامت دال به میزان %20 میگردد. | ||
| Keywords | ||
| نخالههای ساختمانی; بتن; الیاف فلزی بازیافتی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 292 PDF Download: 114 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,672 |
| Article View | 24,384,164 |
| PDF Download | 17,531,369 |