مقاوم سازی عرشه های ارتوتروپیک فولادی بمنظور کنترل خستگی اتصالات تیرچه طولی به صفحه عرشه | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 14, Volume 15, Issue 5, 1394, Pages 149-160 PDF (1.92 M) | ||
| Authors | ||
| محمد عباسی1; مجتبی فتحی* 2 | ||
| 1دانشجوی کارشناسی ارشد سازه، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
| 2عضو هیات علمی گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه رازی کرمانشاه | ||
| Abstract | ||
| یکی از دلایل اصلی برای مشکلات خستگی در عرشه های ارتوتروپیک فولادی، سختی کم صفحه عرشه است. در این مقاله، با افزایش سختی صفحه عرشه توسط سه روش مقاوم سازی ، کاهش تنش در اتصالات تیرچه طولی به صفحه عرشه مطالعه شده است. برای این منظور، یک عرشه ارتوتروپیک فولادی توسط نرم افزار المان محدود ABAQUS مدل سازی و مطابق آیین نامه طراحی پل آشتو شبیه سازی خستگی و سپس به سه روش مقاوم سازی استفاده از صفحات فولادی پیوندی، صفحات فولادی ساندویچی و لایه بتن مسلح با عملکرد بالا، این کاهش تنشها مطالعه شده است. نتایج این تحلیل ها نشان میدهد، در اتصالات تیرچه طولی به صفحه عرشه، روش های مقاوم سازی میتوانند سطح تنش ها برای نقاط مستعد آسیب خستگی در صفحه عرشه را حدود ٨٠ درصد و برای نقاط مستعد آسیب خستگی در جداره تیرچه طولی را حدود ٧٠ درصد کاهش دهند، در نتیجه عمر خستگی عرشه به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت. همچنین مقایسه روش های مقاوم سازی نشان میدهد که روش لایه بتن مسلح با عملکرد بالا در میان سه روش مقاوم سازی بهترین نتایج را خواهد داد. | ||
| Keywords | ||
| عرشه ارتوتروپیک فولادی; اتصالات تیرچه طولی به صفحه عرشه; نقاط مستعد آسیب خستگی; روش مقاوم سازی | ||
|
Statistics Article View: 272 PDF Download: 94 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,447,977 |
| PDF Download | 17,555,116 |