ارایه مدل یکپارچه تخصیص و زمانبندی ناوگان به شبکه حمل و نقل اتوبوسی سریع السیر | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 10, Volume 15, Issue 5, 1394, Pages 97-106 PDF (419.97 K) | ||
| Authors | ||
| سید سجاد مظلوم1; محمود صفارزاده* 2 | ||
| 1کارشناس ارشد | ||
| 2استاد گروه راه و ترابری دانشگاه تربیت مدرس | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله، رویکردی جدید برای حل مسئله تخصیص ناوگان در شبکه حملونقل اتوبوسی سریع، BRT، در نظر گرفته شده است و حل این مسئله بصورت همزمان با زمانبندی ناوگان تخصیص یافته به خطوط صورت می گیرد. یعنی برنامه عملکردی سیستم بصورت همزمان و یکجا ارائه میشود. زمانبندی وسایل نقلیه در هر خط با توجه به زمان انتظار مسافران در ایستگاهها صورت میگیرد و به تبع آن الگوی حرکت وسایل نقلیه اختصاص یافته به خطوط در ایستگاه اول هر خط ارائه می شود. در طراحی مدل سعی بر آن بوده که امکان توسعه آن وجود داشته باشد و بتوان از آن برای کاربرد در مقیاس جهانی استفاده کرد. مدل مورد نظر برای شبکه BRT تهران کالیبره شد و توسط الگوریتم حل ابتکاری و استفاده از نرم افزار Lingo و با توجه به اطلاعات اخذ شده از معاونت حملونقل و ترافیک شهرداری تهران حل شد و نتایج آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از نتایج مهمی که از این تحقیق استنباط شد میتوان به لزوم استفاده از اتوبوسهای با ظرفیت بیشتر در خطوط BRT اشاره کرد. چنانچه مشاهده شد، استفاده از این اتوبوسها نقش بسزایی در کاهش چشمگیر زمان انتظار مسافران که در این مقاله به عنوان تابع هدف مد نظر است، دارد. | ||
| Keywords | ||
| تخصیص ناوگان; زمانبندی; حملونقل اتوبوسی سریع; شبکه BRT; الگوریتم حل ابتکاری | ||
|
Statistics Article View: 290 PDF Download: 76 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,448,455 |
| PDF Download | 17,555,314 |