بررسی آزمایشگاهی چقرمگی شکست بتنهای آسفالتی تحت مودهای ترکیبی کششی- برشی | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 8, Volume 15, Issue 1, 1394, Pages 73-85 PDF (612.86 K) | ||
| Authors | ||
| محمدرضا محمدعلیها* 1; محمدحسین رضایی فر1; حسن فضائلی2 | ||
| 1دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
| 2دانشگاه علو صنعت ایران | ||
| Abstract | ||
| یکی از مهمترین خرابیهای ایجاد شده برای جادهها، پدیده ترکخوردگی رویههای آسفالتی در شرایط دمایی پایین است. تغییرات مشخصات بتن آسفالتی (مانند نوع قیر، جنس مصالح، نوع دانهبندی و درصد فضای خالی) تأثیر بسزایی در رفتار ترکخوردگی آنها دارد. از آنجاکه اصلیترین خرابی روکشهای آسفالتی (ایجاد ترکهای انعکاسی) تحت بارگذاری مود ترکیبی کششی – برشی ناشی از عبور وسائط نقلیه به وقوع می پیوندد، در این تحقیق به بررسی آزمایشگاهی تأثیر مشخصات بتن آسفالتی بر مقاومت ترکخوردگی )چقرمگی شکست( مود ترکیبی آنها در شرایط دمایی پایین پرداخته میشود. بدین منظور، از آزمایش قطعه نیمه دیسک با ترک لبه ای(SCB) و تحت بارگذاری خمش سه نقطهای استفاده شد. دو جنس مصالح سنگی، دو نوع دانهبندی و دو نوع قیر که معمولا در روسازی راههای ایران استفاده می شود، در ساخت نمونههای آزمایشگاهی استفاده گردید. از نمونههای استوانهای بدست آمده از دستگاه تراکم ژیراتوری و تحت دورانهای 35 ، 70 و 90 دور چرخش، برای تهیه نمونههای SCB استفاده شد و برای در نظر گرفتن تأثیر فضای خالی از تلورانس %5/0± برای بارگذاری با مود کششی غالبتر و %8/0± برای بارگذاری با مود برشی غالبتر استفاده شد. بررسی نمودار بار-جابجایی نمونه های آزمایش شده در دمای 15- درجه سلسیوس، نمایانگر این مطلب بود که رفتار شکست آسفالت تحت این شرایط خطی میباشد. نتایج بدست آمده نشان میدهد که خصوصیات بتن آسفالتی تأثیر قابل توجهی بر مقدار چقرمگی شکست این بتنها دارد اما با افزایش درجه مود برشی، تأثیر درصد فضای خالی و اندازه دانهها در رفتار ترک خوردگی بتن آسفالتی کاهش مییابد. | ||
| Keywords | ||
| بتن آسفالتی; چقرمگی شکست دمای پایین; نمونه خمشی نیم دایره ای(SCB); مودهای ترکیبی کششی - برشی | ||
|
Statistics Article View: 318 PDF Download: 119 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,978 |
| PDF Download | 17,551,621 |