بهینه سازی پل های قوسیِ بتنی با جان باز | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 1, Volume 15, Issue 1, 1394, Pages 1-9 PDF (1.25 M) | ||
| Authors | ||
| محسن قائمیان1; مجید پورامینیان* 2 | ||
| 1استاد دانشکده مهندسی عمران ، دانشگاه صنعتی شریف | ||
| 2دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رامسر | ||
| Abstract | ||
| طرح بهینه پل قوسی بتنی به تعدادی از پارامترها وابسته است. طراحی پلهای گفته شده بطوری که تمامی محدودیت های طراحی و اجرایی را تامین کند کار دشواری است. در این مقاله با استفاده از روش الگوریتم SPSA شکل زیرسازهیِ پل بهینهسازی شده است. پل قوسی مورد مطالعه در این تحقیق از نوع پلهای با جان باز است. هدف از طرح بهینه، شکلی از پل است که حجم بتنآرمه مصرفی برای ساخت قوس و پایههای آن حداقل باشد. ارتفاع قوس در وسط دهانه، ارتفاع قوس در تکیهگاه قوس، خیز قوس و شعاع چپ و راست سطوح بالا و پایین قوس به عنوان متغیرهای طراحی مسالهی بهینهسازی در نظر گرفته شدهاند. قیود در نظر گرفته شده در بهینهسازی زیرسازهی پل شامل قیود تنش ، تغییرشکل و هندسی میباشند. در پایان نشان داده شده است که الگوریتم SPSA روشی موثر در بهینه سازی شکل پل قوسی با جان باز است و برای مطالعهی موردی پلِ سِتینا، حجم بتن آرمه زیرسازهیِ پل 23 درصد کاهش نسبت به طرح اجرا شده داشته است. | ||
| Keywords | ||
| پل قوسی جان باز; بهینه سازی شکل; الگوریتم گرادیان پایه SPSA; زیرسازه پل; پل ستینا | ||
|
Statistics Article View: 339 PDF Download: 124 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,447,962 |
| PDF Download | 17,555,109 |