بررسی فنی و اقتصادی رویکردهای مرمت و بهسازی روسازی بر مصرف سوخت وسایل نقلیه | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 8, Volume 14, Issue 4, 1393, Pages 93-102 PDF (699.3 K) | ||
| Authors | ||
| منصور فخری1; ابراهیم شورمیج* 2; منصور فخری1 | ||
| 1استادیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی. | ||
| 2دانشجوی کارشناسی ارشد راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی. | ||
| Abstract | ||
| مصرف سوخت وسایل نقلیه، یکی از پارامترهای مهم در تحلیل هزینههای چرخه عمر روسازی است. عواملی مانند نوع وسیله نقلیه، وضعیت سطحی روسازی و... بر مصرف سوخت و هزینههای چرخه عمر روسازی تاثیرگذار است. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر رویکردهای مختلف نگهداری و بهسازی روسازی در دوره تحلیل ده سال، بر مصرف سوخت و هزینههای مصرف سوخت وسایل نقلیه با استفاده از نرمافزار HDM-4 است. به این منظور تاثیر رویکردهای مرمت و بهسازی بر هزینههای مصرف سوخت وسایل نقلیه در 1170 کیلومتر از راههای شریانی استان خوزستان، ارزیابی شد. در این پژوهش هر یک از رویکردهای مرمت و نگهداری روسازی، به صورت جداگانه به عنوان رویکرد نگهداری، در دوره طرح، مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفتند. در رویکرد نگهداری اساسی، فرض شد پس از اجرای عملیات بهسازی، مقدار IRI به 5/1 متر بر کیلومتر برسد که مطابق ردهبندی HDM-4 در محدوده خوب قرار دارد. با توجه به نتایج، با در نظر گرفتن نگهداری روزمره(درزگیری و لکهگیری)، تغییری در کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه مشاهده نشد. ولی با اعمال نگهداری اساسی، مصرف سوخت وسایل نقلیه در دوره طرح روسازی کم شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که با اجرای نگهداری اساسی در زمان مناسب، صرفهجویی زیادی در مصرف سوخت وسایل نقلیه به دست میآید.. | ||
| Keywords | ||
| "مصرف سوخت"; "وضعیت سطحی روسازی"; "مرمت و بهسازی روسازی" | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 243 PDF Download: 99 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,596 |
| PDF Download | 17,550,011 |