رتبه بندی فرودگاه ها بر اساس کارایی و AHP سطوح ارائه خدمات با استفاده از روش | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 7, Volume 10, Issue 4, 1389, Pages 33-46 PDF (786.85 K) | ||
| Authors | ||
| محمود صفارزاده* ; شهاب حسن پور; امیر رضا ممدوحی | ||
| Abstract | ||
| چکیده- یکی از دلایل اصلی ضعف در سیستم مدیریت فرودگاهی و نبود کفایت ظرفیت برخی از بخش ها ی فرودگاه، نبود اطلاع کافی یا ارزیابی دقیق، از میزان خدمت دهی آن قسمت فرودگاه است. برای مدیریت صحیح فرودگاه، باید از عملکرد و سیستم کلی اجزای آن آگاهی پیدا کرد. در این مقاله، پس از شناسایی عوامل مؤثر بر کارایی و سطوح ارائه خدمات فرودگاه ها ، روش ارزیابی و رتبه بندی فرودگاه ها بر اساس این عوامل ارائه می شود. هدف اصلی این مقاله، شناسایی و دسته بندی عوامل مؤثر بر کارایی و سطوح ارائه خدمات با استفاده از نتایج تحقیقات پیشین و مطالعات میدانی برای گرداوری نظرات خبرگان و کارشناسان است . میزان اهمیت هر یک از عوامل و پارامتر های زیرمجموعه آن ها، با پیاده سازی فرایند تحلیل سلسله مراتبی روی نظرات خبرگان حاصل از پرسشنامه، تعیین می شود. نتایج مدل رتبه بندی فرودگاه ها بر اساس کارایی و سطوح ارائه خدمات، سبب آگاهی از نقاط قوت و ضعف فرودگاه در تمامی بخش ها، اطلاع از رتبه هر فرودگاه نسبت به سایرین و شناسایی پتانسیل های مجموعه در هر بخش می شود. نتایج نشان می دهد که اهمیت عوامل مؤثر بر کارایی ( 76.7 درصد) حدود 3 برابر اهمیت سطوح خدمات ( 23.3 درصد ) است. هم چنین مهم ترین پارامترها، باندهای پرواز با 26.11 و باندهای خزش با 9.6 درصد و کم اهمیت ترین پارامترها، فضای نگه داری اطفال با 0.1 و دستگاه های خودکار با 0.11 درصد شناخته شدند. | ||
| Keywords | ||
| (AHP) کلیدواژگان: فرودگاه; کارایی; تسهیلات; سطوح ارائه خدمات; روش تحلیل سلسله مراتبی | ||
|
Statistics Article View: 155 PDF Download: 108 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,560 |
| Article View | 19,411,543 |
| PDF Download | 15,849,032 |