رویکرد تصادفی در تخمین ظرفیت آزادراه: موردپژوهی آزادراه تهران- کرج | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 11, Volume 14, Issue 2, 1393, Pages 143-153 PDF (1.68 M) | ||
| Authors | ||
| امیررضا ممدوحی* 1; محمود صفارزاده2; سیاوش شجاعت3 | ||
| 1دانشگاه تربیت مدرس | ||
| 2دانشگاه تربیت مدرس، | ||
| 3دانشگاه ایالتی اوئیزیانا | ||
| Abstract | ||
| ظرفیت، به عنوان یکی از ویژگیهای اصلی بخش عرضه سیستم حمل و نقل، بیشترین نرخ جریانی است که تسه یلات قابلیت عبور آن را دارد و به شکل سنتی عددی ثابت فرض میشود . از جمله مشکلات این رویکرد بزرگتر ش دن حجم تردد از ظرفیت در بسیاری از تسهیلات است . مطالعات اخیر نشان میدهند که ظرفیت تسهیلات، نهتنها بیشترین نرخ جریان تردد نیست ، بلکه ماهیتی تصادفی دارد . رویکرد تصادفی به ظرفیت، با توجه به پیچیدگی بیشتر آن نسبت به رویکرد سنتی قطعی یا معین، نیاز به دادههای بیشتر و اطلاع از شکل تابع توزیع ظرفیت دارد که مبتنی بر مفهوم شکست در جریان ترافیک به عنوان گذار از شرایط نامتراکم به شرایط متراکم و آستانه ظرفیت است . مقاله جاری به تحلیل نظری رویکرد تصادفی در ظرفیت آزاد راه به عنوان حالت جامعتر، و کاربرد آن را در قالب موردپژوهی آزاد راه تهران - کرج به عنوان قدیمیترین و پر رفت و آمدترین آزاد راه کشور با جا به جایی روزانه 90 تا 100 هزار وسیله نقلیه میپردازد. پس از تعیین نرخجریانهای شکست و نرخجریانهای روان، برای تخمین تابع توزیع ناپارامتری ظرفیت، از روش حد حاصلضربی و برای تخمین تابع توزیع پارامتری، از روش بیشینه درست نمایی با فرض تابع توزیع ظرفیت استفاده میشود . نتایج نشان میدهد که بر اساس اطلاعات چهار ماهه تردد در دو مقطع منتخب برای مورد پژوهی، تابع گامبل دارای بیشترین برازش از نظر لگاریتم احتمال است . | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 205 PDF Download: 119 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,451,812 |
| PDF Download | 17,556,859 |