مقایسه فرکانسهای ارتعاشی پلهای تیر و دال بتنی به روشهای تئوری و تجربی | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 16, Volume 14, Issue 3, 1393, Pages 189-198 PDF (3.35 M) | ||
| Authors | ||
| سعید معدنی* 1; رضا اکبری2; شاهرخ مالک3 | ||
| 1هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی | ||
| 2هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اصفهان و ریاست مدیریت بحران اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان | ||
| 3هیات علمی دانشکده فنی دانشگاه تهران | ||
| Abstract | ||
| در این مطالعه، مشخصات دینامیکی دو پل بزرگراهی متشکل از عرشه تیر و دال بتنی دارای هندسه مشابه ولی با شرایط مرزی و محیطی متفاوت با انجام چندین آزمایش ارتعاش محیطی استخراجشده و نتایج آن مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. همچنین، از آنجا که پلهای مورد بررسی بر روی رودخانه احداثشدهاند، به کمک نتایج حاصل از انجام آزمایش مودال، اثر فصلی بودن رودخانه و حضور یا عدم حضور آب در بستر رودخانه بر کمیتهای دینامیکی یکی از این پلها که اتصال عرشه به کوله و پایه های آن به صورت پیوسته می باشد، در دو بازه زمانی متفاوت یعنی زمان خشکی و زمان پر آبی رودخانه، بررسی شده است. به منظور مقایسه شهودی میزان گیرداری و تغییر شکلهای اتصال پیوسته عرشه به پایه در این نوع پلها، جابجایی های واقعی عرشه، در نزدیک مرز محل اتصال به پایه، اندازهگیری و با مدل تحلیلی مقایسه می شود. نتایج حاصل از بررسیهای انجامشده نشان می دهد، شرایط مرزی در تکیه گاههای عرشه نظیر صلبیت خمشی اتصال عرشه به پایه و کوله و یا وجود بالشتکهای الاستومری، تأثیر قابلتوجهی در تغییر فرکانس ارتعاشی مودهای سازه به ویژه مودهای اول خمشی و پیچشی دارد. همچنین مغروق شدن پایه ها در آب نیز موجب تغییرات ناچیز در مقادیر فرکانسهای ارتعاشی و تغییرات بیشتری در مقادیر میرایی سازه می گردد. | ||
| Keywords | ||
| مشخصات دینامیکی; ارتعاش محیطی; شرایط مرزی; پلهای بتنی | ||
|
Statistics Article View: 193 PDF Download: 109 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,487,648 |
| PDF Download | 17,568,144 |