بررسی آزمایشگاهی تأثیر الیاف پلیپروپیلن بر رفتار بتن تراورس | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 8, Volume 12, Issue 3, 1391, Pages 91-101 PDF (704.89 K) | ||
| Authors | ||
| مرتضی اسماعیلی* ; سید علی قهاری | ||
| دانشگاه علم وصنعت | ||
| Abstract | ||
| از آن جایی که تراورس بتنی به عنوان یکی از اجزای روسازی خط راه آهن بالاستی در معرض شرایط آب و هوایی متنوعی قرار می گیرد، مسئله کنترل خوردگی و افزایش دوام آن از اهمیت به سزایی برخوردار است. از این رو اگر بتوان با به کارگیری مواد افزودنی مناسب در قالب مسلح کننده ها، میزان ایجاد و گسترش ترک های سطحی را در این عضو محدود کرد، این موضوع تأثیر مستقیمی بر بهبود دوام و افزایش عمر آن خواهد داشت. در این مقاله تلاش شده است تا میزان افزایش مقدار مقاومت های کششی و خمشی و هم چنین کاهش مقاومت فشاری بتن مسلح شده به الیاف پلی پروپیلن با نظر به کاربرد آن در تراورس بتنی بررسی شود. برای این منظور با اضافه کردن مقادیر مختلفی از الیاف پلی پروپیلن به بتن تراورس و بررسی تأثیر آن بر رفتار 72 نمونه ساخته شده، در نهایت مقدار بهینه ای برابر kg/m37/0 شناسایی شد که این مقدار با مقادیر اعلام شده به وسیله سایر محققان همخوانی دارد. بررسی و تحلیل نتایج به دست آمده از آزمایش ها نظیر مقدار بهینه الیاف، نشان دهنده کاهش مقدار مقاومت فشاری، افزایش مقادیر مقاومت کششی، مقاومت خمشی و افزایشVB به ترتیب به میزان 7/8 ، 33 ، 10 و 51 درصد می باشد | ||
| Keywords | ||
| مقاومت کششی; دوام; واژگانکلیدی: تراورس بتنی; الیاف پلیپروپیلن; مقاومت خمشی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 186 PDF Download: 124 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,672 |
| Article View | 24,384,176 |
| PDF Download | 17,531,371 |