ارائه مدل بهینه شبکه پروازی قطب و اقمار بر اساس تقاضای موجود (مطالعه موردی: شبکه فرودگاه های داخلی ایران) | ||
| مهندسی عمران مدرس | ||
| Article 6, Volume 11, Issue 4, 1390, Pages 57-68 PDF (587.95 K) | ||
| Authors | ||
| مجید ذبیحی طاری; محمود صفارزاده* ; مهدی شریف یزدی; علی عبدی | ||
| Abstract | ||
| صنعت حملونقل هوایی، به خاطر تأثیر زیاد بر توسعه اقتصادی و سطح رفاه جوامع، نسبت به سایر روش های حمل - ونقلی اهمیت ویژه ای دارد. شبکه پروازی یکی از اساسیترین اجزای بازار حملونقل هوایی است که تأثیر چشم گیری بر درامد شرکتهای هواپیمایی دارد. برای افزایش کارایی شبکه، وجود یک برنامه ریزی مدون ضروری است. شبکه قطب واقمار به دلیل کاهش هزینه عملیاتی، ایجاد زمینه برای توسعه شبکه پروازی و رقابت، نسبت به شبکههای مختلف، در حملونقل هوایی کاربرد گستردهای دارد. برای طراحی شبکه قطب و اقمار با توجه به تنوع پارامترها و متغیرهای تصمیمگیری و همچنین شکل های مختلف شبکه، مدلهای گوناگونی ارائه شده است. در این پژوهش، مدلی مناسب برای ارزیابی و طراحی شبکه قطبواقمار، تعیین مسیرهای بهینه پروازی و تخصیص ناوگان به این مسیرها ارائه شده است. در مدل طراحیشده، هر دو حالت ارتباط مستقیم و ارتباط از طریق قطب در نظرگرفته میشود و سرانجام، شبکه بهینه با تلفیقی از این دو حالت ارائه میشود. همچنین مدل برای الگوی تقاضای ایران با روش انشعاب و تحدید، حل شده که نتایج نشان میدهد این مدل جوابهای منطقی را درباره ی مسئله ارائه میدهد. | ||
| Keywords | ||
| شبکه قطب و اقمار; حملونقل هوایی; مکان یابی قطب; مدل سازی ریاضی و فرودگاه | ||
|
Statistics Article View: 131 PDF Download: 86 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,954,896 |
| PDF Download | 16,089,586 |