بررسی تجربی خستگی سیکل بسیار بالا در فولاد دوفازی 1000DP | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 5, Volume 25, Issue 1, 1403, Pages 43-54 PDF (1.44 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| DOI: 10.48311/mme.25.1.43 | ||
| Authors | ||
| حسین قاسمی مبارکه1; سعید رهنما* 1; رضوان عابدینی2; رضا مسعودی نژاد3 | ||
| 1دانشگاه بیرجند | ||
| 2دانشگاه علم و صنعت ایران | ||
| 3دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه شیان جیائوتنگ، چین | ||
| Abstract | ||
| این پژوهش به بررسی شروع آسیب در ریزساختار فولاد دوفازی DP1000 تحت شرایط خستگی با سیکل بسیار بالا (VHCF) پرداخته است. ریزساختار این فولاد شامل فازهای فریت و مارتنزیت است که ترکیب این فازها خواص مکانیکی برجستهای مانند استحکام بالا و مقاومت به خستگی را فراهم میکند. در این مطالعه، از یک روش دقیق عملیات حرارتی استفاده شد که منجر به بهینهسازی ریزساختار فولاد گردید. این فرآیند، توزیعی یکنواخت از فازهای فریت نرم (50%) و مارتنزیت سخت (50%) ایجاد کرد. همچنین، طراحی نمونههای دمبلی شکل برای آزمون خستگی فراصوت (20 کیلوهرتز) و استفاده از یک سیستم خنککاری ترکیبی جدید، امکان کنترل پایدار دمای نمونهها را در طول آزمایش فراهم ساخت. این روش کنترل دما، شرایطی را ایجاد کرد که آزمون خستگی با سیکل بسیار بالا برای اولین بار بدون تأثیر تنشهای حرارتی انجام شوند و نتایج با دقت و اطمینان بالاتری نسبت به تحقیقات پیشین ثبت شوند. به طوری که شکست برا اثر خستگی در تنشهای 250 تا 300 مگاپاسکال اتفاق میافتد که منجر به بهبود 10 درصدی نسبت به سایر تحقیقات شده است. در این آزمایش، جابجایی انتهای آزاد نمونهها با حسگر لیزری اندازهگیری و نمودار S-N ترسیم شد. نتایج نشان داد که ریزساختار بهینهشده، موجب تأخیر در شروع آسیب و کاهش نرخ رشد ترک گردید، در حالی که توزیع نامناسب فازها منجر به تسریع رشد ترکها شد. | ||
| Keywords | ||
| خستگی سیکل بسیار بالا; فولاد دوفازی; فراصوت; ترک; ریز ساختار; DP1000 | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 4,033 PDF Download: 4,812 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,451,818 |
| PDF Download | 17,556,859 |