بررسی تاثیر دبی سیالهای عامل در سیکل ترکیبی توربین گازی – رانکین – تبرید تراکمی بر راندمان حرارتی آن | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 5, Volume 24, Issue 11, 1403, Pages 23-27 PDF (579.8 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| DOI: 10.48311/mme.24.11.5 | ||
| Authors | ||
| امین نباتی* ; مرتضی سعادت طرقی; علی رضایی | ||
| مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی اسفراین | ||
| Abstract | ||
| در این پژوهش یک سیکل ترکیبی که شامل سیکل برایتون، رانکین و تبرید تراکمی است، به منظور تولید قدرت و سرمایش ارزیابی ترمودینامیکی میشود. سیکل ترکیبی در نرم افزار EES شبیهسازی شده و با استفاده از قانون اول ترمودینامیک، راندمان حرارتی آن محاسبه میشود. با استفاده از سه مبدل حرارتی با راندمان حرارتی 90 درصد، حرارت خروجی از سیکل تبرید تراکمی برای پیش گرمایش و گرمای اتلافی سیکل برایتون برای تولید بخار در سیکل رانکین بکار گرفته میشود. در سیکل برایتون از هوا و در سیکل رانکین از آب و در سیکل تبرید از مبرد R134a بعنوان سیال عامل استفاده میشود. دبی جرمیهای 5، 10 و 20 کیلوگرم بر ثانیه به ترتیب برای بخار آب، مبرد R134a و هوا در نظر گرفته میشود. تاثیر دبی سیال عاملها بر راندمان حرارتی سیکل ترکیبی بررسی میشود. با تحلیل انرژی راندمان حرارتی سیکل برایتون 29/49 درصد، سیکل رانکین 68/27 درصد، ضریب عملکرد سیکل تبرید 38/4 و راندمان حرارتی سیکل ترکیبی 84/48 درصد شد. همچنین نتایج نشان میدهد با افزایش دبی هوا، راندمان حرارتی سیکل ترکیبی افزایش مییابد اما با افزایش دبی مبرد R134a و بخار آب، مقدار راندمان سیکل ترکیبی کاهش مییابد | ||
| Keywords | ||
| توربین گازی; سیکل رانکین; سیکل تبرید تراکمی; راندمان حرارتی; نرم افزار EES | ||
|
Statistics Article View: 3,230 PDF Download: 4,372 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,308 |
| PDF Download | 17,549,890 |