تأثیر مقدار مس بر مقاومت به سایش کامپوزیتMMC زمینه آهن Fe-C-Cu-SiC | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 6, Volume 24, Issue 9, 1403, Pages 597-609 PDF (2 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| DOI: 10.48311/mme.24.9.597 | ||
| Authors | ||
| اعظم بیگی خردمند* 1; مریم خلیلی2 | ||
| 1مرکز تحقیقات انرژی و محیط زیست، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران | ||
| 2دانشگاه آزاد شهرکرد | ||
| Abstract | ||
| هدف از پژوهش حاضر، دستیابی به ترکیب شیمیایی بهینه در کامپوزیت زمینه فلزی (MMC) (Fe-C-Cu-SiC) برای افزایش مقاومت به سایش کامپوزیت و نیز ارزیابی خواص مکانیکی کامپوزیت بر اساس مقدار بهینه مس است بهگونهای که بتوان آن را در لنت ترمز هواپیما، لوکوموتیو و ماشینهای مسابقه به کار برد. برای این منظور Fe، C، BaSo4 با ترکیب شیمیایی Fe- 6SiC-6.5C-6BaSO4 با مقادیر متفاوت مس (3%، 7%، 11% 15% و 19%) به روش متالورژی پودر آسیاب مکانیکی شده و سپس تحت عملیات تفجوشی در کوره با گاز محافظ و پرس گرم در دمای 1000C و فشار MPa 400 قرار گرفتند و 5 نمونه آزمایشی ساخته شد. آزمونهای سایش و ضریب اصطکاک تحت نیروی 20N و 700rpm در 1000m انجام شد. . همچنین آزمونهای سختی سنجی، چگالی و بررسی ریزساختار با میکروسکوپ الکترونی روبشی SEM و نیز آنالیز EDAX برای بررسی مکانیزم سایش انجام شد. بررسی سطوح ساییده نشان داد که در مسافت اولیه لغزش، مکانیسم غالب، سایش بوده و با افزایش مسافت لغزش مکانیسمهای سایش خراشان و اکسیداسیون و تغییر شکل پلاستیک فعالشده است. همچنین نتایج آزمایشها نشان داد نمونهFe-15Cu-6.5C-6SiC-6 BaSO4مقاومت به سایش بالاتر و ضریب اصطکاک مناسبتری (در محدوده مجاز 2/0 تا 4/0) نسبت به چهار نمونه دیگر داشته است، بنابراین میتوان آن را بهعنوان کاربرد لنت ترمز معرفی کرد. | ||
| Keywords | ||
| کامپوزیت زمینه فلزی (MMC); متالورژی پودر; مس; لنت ترمز; مقاومت در برابر سایش | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 3,283 PDF Download: 4,166 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,604 |
| PDF Download | 17,550,014 |