مطالعه سینتیکی و ترمودینامیکی مشخصات احتراقی ترکیب سوخت آمونیاک با گاز زباله در فشارهای افزایش یافته | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 3, Volume 24, Issue 3, 1402, Pages 153-164 PDF (973.52 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| DOI: 10.22034/MME.24.3.153 | ||
| Authors | ||
| مهرداد کیانی1; علی اکبر عباسیان آرانی* 1; احسان هوشفر2; مهدی اشجعی2 | ||
| 1دانشگاه کاشان | ||
| 2دانشگاه تهران | ||
| Abstract | ||
| توجه و علاقه زیاد پژوهشگران برای استفاده از آمونیاک در سیستمهای احتراقی بهعنوان سوختی بدون کربن برای توربینهای گازی و همچنین وجود زیرساختهای توسعهیافته برای تولید آن نشان از اهمیت این نوع از سوخت و این موضوع است. بعلاوه یکی از بهترین کاندیداها برای ذخیره کردن انرژیهای تجدید پذیر در مقیاسهای بزرگ یا حملهای با فواصل زیاد، بدون شک میتواند آمونیاک باشد. در توربینهای گازی و بویلرها، افزودن گازهای زباله میتواند واکنشپذیری آمونیاک را به طرز مؤثری بهبود بخشد. در این مطالعه، شاخصه-های احتراقی مخلوط آمونیاک/گاز زباله/هوا بین فشار 1 تا 10 اتمسفر را درون یک محفظه احتراق با حجم ثابت 11 لیتر با استفاده از روشهای آزمایشگاهی اینترفرومتری ماخ-زندر و شلیرن موردبررسی قرارگرفته است. بخش عددی این مطالعه با استفاده از نرمافزار کمکین - پرو از پکیج انسیس از طریق مکانیسمهای سن دیگو، اکافور و مکانیزم جی آر آی 3 و انجامشده است که قادر به پیشبینی دقیقی از سرعتهای شعله هستند. نتایج بهدستآمده نشان میدهند که بیشترین تأثیر بر روی سرعت شعله ناشی از تغییر در غلظت آمونیاک موجود در مخلوط میباشد. همچنین، به این نتیجه رسیده شد که سرعت شعله با افزایش فشار بهتدریج کاهش مییابد. | ||
| Keywords | ||
| سرعت شعله آرام; گاز زباله; مدل سینتیکی; فشار افزایش یافته | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 3,808 PDF Download: 4,662 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,444,829 |
| PDF Download | 17,554,033 |