بررسی تاثیر تغییر ابعاد چرخ طیار یک سیستم جدایش غیر انفجاری در عملکرد آن | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 6, Volume 22, Issue 6, 1401, Pages 419-428 PDF (731.19 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| DOI: 10.52547/mme.22.6.419 | ||
| Authors | ||
| محمدجواد زینل بیک1; روح اله حسینی* 2; سیدمحمدمحسن مدرس2; محمدجواد عامری2 | ||
| 1دانشگاه جامع امام حسین (ع) | ||
| 2دانشگاه جامع امام حسین(ع) | ||
| Abstract | ||
| یکی از مهمترین راههای اثبات شده در کاهش مصرف سوخت ماهواره برها؛ استفاده از سیستمهای جدایش چند مرحلهای است. این سیستمهای جدایش بر اساس مکانیزم عملکرد به دو دسته انفجاری و غیر انفجاری تقسیم میشوند. امروزه سیستمهای جدایش غیر انفجاری به دلیل ویژگیهایی از جمله سهولت نگهداری، کاهش خطرات مربوط به انفجار و کاهش شوک وارده به قسمت پیلود(Payload) مورد توجه قرار گرفتهاند. یکی از انواع سیستمهای جدایش غیر انفجاری، سیستم جدایش غیر انفجاری مبتنی بر رهاساز سی بی او دی (Clamp Band Opening Device) است. در این پژوهش تغییرات ابعاد (هندسه و ضخامت) چرخ طیار که یکی از پارامترهای موثر در عملکرد رهاساز سی بی او دی میباشد، مورد بررسی قرار گرفته است. به منظور شبیهسازی از نرم افزار ادمز (ADAMS) استفاده شده و نتایج با استفاده از آزمایشات تجربی بر روی نمونه ساخته شده با استفاده از پرینتر سهبعدی صحتسنجی شده است. پارامترهای زمان جدایش، شتاب خطی پیچ پادساعتگرد در راستای محور جدایش و شتاب زاویهای چرخ طیار حول محور جدایش به عنوان پارامترهای خروجی انتخاب شده است. مشخص شد که افزایش قطر و ضخامت چرخ طیار با مدت زمان جدایش رابطه مستقیم و با شتاب زاویهای چرخ طیار حول محور جدایش و شتاب خطی پیچ پادساعتگرد در راستای جدایش رابطه معکوس دارد. همچنین با افزایش گشتاور جرمی و جرم چرخ طیار، دامنه نوسانات شتاب کاهش مییابد. | ||
| Keywords | ||
| سیستم جدایش; غیر انفجاری; سی بی او دی; زمان جدایش; شوک; ماهوارهبر | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 3,094 PDF Download: 4,050 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,214 |
| PDF Download | 17,551,342 |