اثر تنش پسماند فشاری بر مقاومت به سایش پرههای کمپرسور توربین گاز IGT25+ از جنس فولاد 1.4923 | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 3, Volume 22, Issue 3, 1400, Pages 167-177 PDF (1.79 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| DOI: 10.52547/mme.22.3.167 | ||
| Authors | ||
| آرش خیابانی1; مهدی نصری2; یزدن شجری3; زهراسادات سیدرئوفی* 1 | ||
| 1دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج | ||
| 2دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین | ||
| 3پژوهشگاه مواد و انرژی | ||
| Abstract | ||
| فولاد ضد زنگ 1.4923 یکی از گزینههای ساخت پرههای کمپرسور توربین گاز ایرانی و درحال ارتقاء IGT25+ است. از آنجا که سایش در قطعات توربینی یک مکانیزم مخرب بوده و در سایه دیگر مکانیزمهای آسیب زا قرار میگیرد و مقالات بسیار کمی در این حوزه موجود است، در این تحقیق نقش تنش پسماند ناشی از ساچمه کوبی بر مقاومت در برابر سایش فولاد 1.4923 بررسی شد. برای ایجاد تنش پسماند فشاری از عملیات ساچمه کوبی در زمانهای 5، 10، 15 و 20 دقیقه استفاده شد. بررسیهای ریزساختاری به وسیله میکروسکوپهای نوری (OM) و الکترونی روبشی (SEM) نشان دادند که با افزایش زمان ساچمهکوبی، ضخامت ناحیه تغییر فرم پلاستیک افزایش مییابد؛ طوری که ناحیه تغییر فرم پلاستیک را میتوان به سه ناحیه تغییر فرم پلاستیک شدید، تغییر فرم پلاستیک معمولی و ناحیه متاثر از تغییر فرم پلاستیک تقسیم بندی نمود. محاسبات روی نتایج تفرق پرتو ایکس (XRD) نشان داد که با افزایش زمان ساچمه کوبی، میزان تنش پسماند فشاری تا 694 مگاپاسکال افزایش مییابد. با افزایش تنش پسماند فشاری در سطح نیز، مقاومت به سایش نمونهها با توجه به افزایش چگالی نابجاییها و خرد شدن دانهها، تا میزان 90 درصد افزایش یافت. بررسی سطوح سایشی به وسیله SEM نشان داد که مکانیزم سایشی در نمونهها سایش چسبان اکسیدی است و افزایش تنش پسماند نمونهها سبب انتقال رژیم سایشی به سایش خراشان ملایم همراه با پدیدار شدن مناطق کندگی شد. | ||
| Keywords | ||
| پره کمپرسور توربین گازی; سایش; تنش پسماند; ساچمه کوبی; تغییر فرم پلاستیک | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 3,174 PDF Download: 4,141 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,436,344 |
| PDF Download | 17,551,383 |