بررسی کارایی برج خنککن خشک هیبریدی با جاگذاری ACC در داخل برج خنککننده هلر | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 2, Volume 21, Issue 7, 1400, Pages 441-452 PDF (976.36 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| حسل قره بایی1; علی جهانگیری* 2; محمد عامری1 | ||
| 1گروه تبدیل انرژی، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
| 2دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی. | ||
| Abstract | ||
| برجهای هلر از رایجترین انواع برجهای خنککن نیروگاهها میباشند که تغییرات شرایط جوی نظیر وزش باد بر روی راندمان حرارتی آنها بسیار تاثیر گذار است. با توجه به رویکرد کلی شرکتهای طراح سیستمهای خنککننده، امروزه در نیروگاههای واقع در مناطق خشک استقبال بیشتری از کندانسورهای هوایی به چشم میخورد. در برجهای هلر با توجه به فضای خالی بدون استفاده درداخل آنها، در این پژوهش به جای پیشنهاد جایگزینی کندانسورهای هوایی، مدل هیبریدی هلر- کندانسورهای هوایی پیشنهاد شده است که در آن با حذف کندانسور از سیکل ترکیبی، بخار خروجی از توربین مستقیما وارد رادیاتورهای کندانسورهای هوایی بدون فن که در داخل برج هلر تعبیه شده اند، شده و با مکانیزم مکش طبیعی، چگالش مییابد. مدل پیشنهادی در دو آرایش عمود و موازی جهت باد از کندانسورهای هوایی ارائه شده است که جریان اطراف مدل با فرض تراکم ناپذیر بودن جریان توسط معادلات پیوستگی،مومنتوم، انرژی و معادلات آشفتگی به صورت سه بعدی و در دو حالت عدم وزش باد و وجود وزش باد در 8 سرعت بررسی شده است. پس از بررسی های انجام شده عملکرد برج هیبریدی با سیستم خنککاری واقعی نیروگاه فارس مقایسه شده و نشان داده شده است که برج خنک کن پیشنهادی در حالت عدم وزش باد، 25% نسبت به سیستم خنککاری عملکرد بهتری داشته و در شرایط وزش باد نیز در سرعتهای کمتر از m/s5/ 12 در دو آرایش افقی و عمودی از کندانسورهای هوایی عملکرد بهتری داشته است. با مقایسه عملکرد دو آرایش معرفی شده، آرایش عمودی به عنوان گزینه مناسب معرفی شده است. | ||
| Keywords | ||
| برجهای خنک کننده خشک مستقیم; برج های خشک با مکش طبیعی (هلر); دینامیک سیالات محاسباتی; مدل هیبریدی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 3,221 PDF Download: 4,094 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,397 |
| PDF Download | 17,549,921 |