مطالعه میدانی اثر حالت های مختلف بهره برداری از توربین های گازی و سیستم احتراق اضافه بر عملکرد یک نیروگاه سیکل ترکیبی واقعی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 1, Volume 21, Issue 5, 1400, Pages 285-295 PDF (878.64 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| افشین عبداللهیان1; مهران عامری* 2 | ||
| 1گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران | ||
| 2گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران | ||
| Abstract | ||
| سیستم احتراق اضافه یکی از روشهای مرسوم برای جبران کمبود انرژی حرارتی ارسال شده توسط توربینهای گازی و افزایش توان تولیدی واحدهای سیکل ترکیبی است. هزینه پایین سرمایهگذاری نسبت به میزان افزایش توان تولیدی، موجب شده است که طراحان تشویق به استفاده از این روش در نیروگاههای فوق شوند. در این مقاله به بررسی میدانی تغییرات عملکرد یک واحد سیکل ترکیبی واقعی در حالتهای مختلف بهرهبرداری از توربینهای گازی، با در نظر گرفتن وجود یا عدم وجود سیستم احتراق اضافه از دیدگاه انرژی و اگزرژی پرداخته شده است. بررسیها نشان میدهد که در تمامی حالات بهرهبردای موضوع تحقیق، مکانیزم احتراق اضافه موجب افزایش توان تولیدی تا مقادیر 26.3MW، افزایش راندمان انرژی سیکل بخار در حدود 2.43% میگردد ولی این سیستم بر راندمان انرژی و اگزرژی کل سیکل ترکیبی تأثیر منفی دارد. بهگونهای که در بدترین حالت مورد مطالعه، مقدار 1.7% افت در راندمان انرژی و 1.13% افت در راندمان اگزرژی سیکل ترکیبی بوقوع پیوست. همچنین مشخص شد، بهرهبرداری از نیروگاه در بارهای جزئی موجب افزایش قابل توجه تخریب اگزرژی در سیکل میگردد که حتی افزایش راندمانهای انرژی و اگزرژی سیکل بخار در اثر استفاده از سیستم احتراق اضافه، قادر به جبران آن نمیباشد. | ||
| Keywords | ||
| نیروگاه سیکل ترکیبی; مبدل بازیاب حرارتی; احتراق اضافه; اگزرژی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 3,264 PDF Download: 4,135 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,680 |
| PDF Download | 17,550,044 |