بررسی اثر عملگر پلاسما تخلیه سد دیالکتریک بر کنترل جدایش جریان اطراف مقطع بحرانی پره توربین باد | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 10, Volume 20, Issue 9, 1399, Pages 2289-2302 PDF (1.61 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| محدثه فدائی1; علیرضا داوری* 1; فریدون ثابتقدم1; محمدرضا سلطانی2 | ||
| 1گروه هوافضا، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 2دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| توربینهای باد یکی از مهمترین تجهیزات تولید انرژی تجدیدپذیر بوده و بهبود راندمان آنها منجر به بهرهوری بیشازپیش از انرژیهای پاک میشود. از جمله مشکلات عمده در کاربرد توربینهای باد وقوع پدیده جدایش جریان بر روی پره توربین است. در مقاله حاضر، اثر عملگر پلاسما تخلیه سد دیالکتریک بر روی کنترل جدایش جریان اطراف یک مقطع بحرانی پره توربین برق- بادی ۶۶۰کیلووات طراحیشده در داخل ایران مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا، آزمون تجربی جهت صحتسنجی و اطمینان از دقت مدلسازیها صورت پذیرفت. پس از حصول انطباق قابل قبول، شبیهسازیهای عددی دوبعدی با وجود عملگر پلاسما در شرایط عملکردی و زوایای حمله مختلف انجام گرفت. در مدلسازی عددی عملگر از اخیرترین مدل الکتروستاتیک ارتقایافته استفاده شده است. جریان عبوری از روی ایرفویل تراکمناپذیر و سرعت جریان آزاد ۲۰متر بر ثانیه و مکان نصب عملگر در لبه حمله ایرفویل است. نتایج بهدستآمده حاکی از تاثیر قابل ملاحظه فرکانس و ولتاژ عملگر بر ضرایب برآ و پسا و راندمان آیرودینامیکی ایرفویل است. با افزایش فرکانس و ولتاژ و در نتیجه القای جریان و افزایش مومنتم داخل لایه مرزی بازیافت فشار در ناحیه ویک بهتر صورت گرفته و نقطه جدایش به تعویق میافتد. روند خطی بین تاثیر فرکانس بر تغییر ضرایب آیرودینامیکی ملاحظه شد. همچنین بهبود راندمان آیرودینامیکی در این مطالعه بیشتر از ۸۰۰% و جابهجایی نقطه جدایش تا حدود ۵۰% طول وتر حاصل شد. | ||
| Keywords | ||
| عملگر پلاسما تخلیه سد دیالکتریک; فرکانس; ولتاژ; مدل الکتروستاتیک ارتقایافته | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 3,243 PDF Download: 4,487 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,572 |
| Article View | 19,879,852 |
| PDF Download | 16,061,053 |