تحلیل تجربی و عددی ضربه سرعت بالا روی صفحات کامپوزیتی کولار/الاستومر 2لایه | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 6, Volume 20, Issue 12, 1399, Pages 2733-2745 PDF (1.29 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| سیده سمانه آسمانی; غلام حسین لیاقت* ; حامد احمدی; یاور عنانی; امین خدادادی | ||
| دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله قابلیت جذب انرژی کامپوزیتهای کولار/ الاستومر تحت بارگذاری ضربه ای سرعت بالا به روش تجربی و عددی مورد بررسی قرار گرفته است. الاستومر بدلیل برگشت پذیری و بالا بودن نسبت جذب انرژی به وزن آن به عنوان محافظ بالستیکی درکامپوزیتها، آنها را جذابتر میکند. البته تبعیت رفتار مکانیکی کامپوزیتهای الاستومری از تئوری هایپرالاستیسیته مطالعه تحلیلی را پیچیده خواهد کرد. بنابراین، شبیهسازی عددی به دلیل در نظرگرفتن مکانیزمهای مختلف و پیچیده شکست، بیشترین سهم در طراحی سازههای کامپوزیتی را از آن خود کرده اند. در تحقیق حاضر، از پیشرفتهترین روش مدلسازی المان محدود کامپوزیتها آباکوس/ صریح جهت تعیین رفتار آنها، در طول برخورد ضربه استفاده شده است. بدین منظور، برای مدلسازی لایههای کامپوزیتی از المان های ورق و جهت تعیین رفتار مدل شکست کامپوزیت الاستومری از مدل مادی مواد شکل پذیر و مدل مادی ویومت بر مبنای یکی از معیارهای آسیب مانند تنش ونمایزز استفاده شد. به دلیل عدم وجود معیار ذکر شده در نسخههای تجاری نرم افزار و اهمیت در نظرگرفتن چنین آسیبهایی در شبیه سازی عددی برای این کامپوزیتها، معیار مذکور با استفاده از کدنویسی در محیط نرم افزار فرترن نوشته شد و به این شکل تحلیل پدیده نفوذ در سازه کامپوزیتی به قابلیت نرم افزار اضافه گردید. به منظور اعتبارسنجی مدل از آزمون تجربی بر روی کامپوزیت کولار/ الاستومر توسط دستگاه تفنگگازی استفاده شد. همچنین، بررسی تغییرشکل و سرعت خروجی پرتابه و انرژی جذب شده به عنوان نتایج گزارش شدهاند. نتایج حاصل از شبیهسازی توافق بسیار خوبی را با نتایج تجربی نشان میدهند. | ||
| Keywords | ||
| کامپوزیت الاستومری; ضربه سرعت بالا; جذب انرژی; مکانیزم شکست; مدلسازی عددی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 6,204 PDF Download: 8,272 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,460,696 |
| PDF Download | 17,559,827 |