بهبود عملکرد راهاندازی توربین باد محور عمودی داریوس نوع اچ با استفاده از سطوح متخلخل | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 9, Volume 20, Issue 5, 1399, Pages 1199-1209 PDF (1.4 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| حسین سیفیداوری* 1; شهریار کوروند2; ایمان خاتمی1 | ||
| 1دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، چابهار، ایران | ||
| 2دانشکده فنی کشاورزی، پردیس ابوریحان، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| در این تحقیق برای انتخاب ایرفویل پره توربین باد محور عمودی داریوس سه ایرفویل NACA۰۰۱۵، NACA۰۰۱۸ و NACA۰۰۲۱ انتخاب و در نرمافزار Q-Blade نسبت ماکزیمم ضرایب برآ به پسا مشخص و در نهایت ایرفویل ناکا ۰۰۱۵ در سرعت ۵ و ۱۰متر بر ثانیه بیشترین مقدار نسبت ضریب برآ به ضریب پسا در زاویه حمله ۱۳درجه برابر ۲/۵۸ و زاویه حمله ۶/۵درجه برابر ۱۵/۳ داشت و در ادامه ایرفویل ناکا ۰۰۱۵ انتخاب و برای تحلیل عددی از روش توربولانسی K-ω SST استفاده و با نتایج آزمایشگاهی صحتسنجی شد. در ادامه توربین باد در نرمافزار CATIA طراحی و ساخته شد. برای ایجاد جریان باد از دمنده چهار فن و برای محاسبه دقیقتر وسایل مورد استفاده در اندازهگیری، آزمون و ساخت کالیبره شدهاند. نتایج نشان داد که توان راهاندازی پره متخلخل در سرعت ۳، ۴، ۵، ۷ و ۸متر بر ثانیه ۳۵، ۳۳، ۳۱، ۳۷ و ۴۸% کمتر از توربین باد پره مستقیم بوده است. | ||
| Keywords | ||
| سرعت باد; راهاندازی; تخلخل; توان لحظهای; داریوس | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 3,405 PDF Download: 4,651 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,447,969 |
| PDF Download | 17,555,111 |