مطالعه آزمایشگاهی تاثیر پره متخلخل بر دوران توربین بادی محور عمودی داریوس | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 18, Volume 20, Issue 1, 1398, Pages 181-191 PDF (1.53 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| حسین سیفی داوری1; شهریار کوراوند* 2; ایمان خاتمی1 | ||
| 1گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی دریا، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، چابهار، ایران | ||
| 2گروه فنی کشاورزی، پردیس فنی ابوریحان دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| عامل مهم تاثیرگذار در بازدهی توربین، دوران توربین است. هرچه دوران روتور در سرعتهای مختلف به خصوص در سرعتهای پایین، بیشتر باشد باعث افزایش توان میشود. در این راستا ابتدا ایرفویل NACA۰۰۱۵ انتخاب و برای تحلیل عددی از روش توربولانسی K-ω SST استفاده و با نتایج آزمایشگاهی صحتسنجی شد. سپس توربین بادی در نرمافزار CATIA طراحی و ساخته شد. ورق آلومینیومی استفادهشده از آلیاژ سری یک که برای ساخت پرههای صاف و متخلخل از ورق ساده و امباس لوزی شکل که بهصورت خلل و فرج و به ضخامت ۰/۳میلیمتر است. برای ایجاد جریان باد از دمنده چهار فن و برای محاسبه دقیقتر وسایل مورد استفاده در اندازهگیری، آزمون و ساخت کالیبره شدهاند. نتایج نشان میدهد که توربین بادی محور عمودی داریوس پره متخلخل و صاف در سرعت ۲/۳ و ۳/۹متر بر ثانیه شروع به دوران کرده است. در سرعت ۲/۵ و ۳متر بر ثانیه توربین بادی پره متخلخل دو برابر و در سرعت ۴متر بر ثانیه سه برابر توربین بادی پره صاف دوران داشته است. در سرعت ۴/۵، ۵، ۵/۵، ۶، ۶/۵ و ۷متر برثانیه ثانیه دوران توربین بادی پره متخلخل نسبت به توربین بادی پره صاف ۵۶/۲۵%، ۲۰%، ۲۲%، ۱۵%، ۷/۵% و ۱۲% بیشتر و در سرعت ۸ تا ۱۰متر بر ثانیه توربین بادی پره متخلخل و صاف دوران تقریباً برابری دارند. | ||
| Keywords | ||
| انرژی بادی; پره صاف; پره متخلخل; دوران; توربین بادی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 3,445 PDF Download: 4,626 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,443 |
| PDF Download | 17,549,937 |