کنترل ارتعاشات سکوی دریایی ثابت فولادی با استفاده از میراگر آلیاژ حافظهدار | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 2, Volume 20, Issue 1, 1398, Pages 13-24 PDF (1.91 M) | ||
| Document Type: نامه به سردبیر | ||
| Authors | ||
| محمدهادی انفرادی1; محمدرضا قاسمی* 1; ناصر شابختی2 | ||
| 1گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی شهید نیکبخت، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران | ||
| 2گروه مهندسی آب و محیط زیست، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| عمر مفید و سلامت سکوهای دریایی ثابت فولادی متاثر از میزان ارتعاشات دائمی وارده توسط نیروهای ناشی از وزش باد و برخورد امواج دریا است. حرکتهای رفت و برگشتی سکو و عرشه روی آن، خستگی سازه و اتصالات را به همراه داشته و باعث اختلال در عملکرد تجهیزات، تاسیسات حفاری و همچنین بهرهبرداری از سکو میشود. بنابراین، هدف اصلی این تحقیق کنترل ارتعاشات سکوی دریایی ثابت فولادی با استفاده از میراگرهای آلیاژ حافظهدار است. آلیاژهای حافظهدار دارای دو ویژگی حافظهداری و فوق ارتجاعی بوده و به عنوان میراگر گزینه بسیار مناسبی محسوب میشوند. در این نوع آلیاژها، تبدیلات ساختاری کریستالها از فاز آستنیت به فاز مارتنزیت و برعکس، با اتلاف و استهلاک انرژی همراه است. در این تحقیق یک سکوی دریایی مجهز به میراگرهای آلیاژ حافظهدار، به ارتفاع ۹۰متر و در آبی به عمق ۸۰متر، بهصورت سیستم چندین درجه آزادی جرم متمرکز مدلسازی شده و تحت تاریخچه زمانی بار امواج دریا تحلیل شده است. برای حل دستگاه معادله دیفرانسیل حاکم بر ارتعاش سیستم و مدلسازی رفتار چرخهای آلیاژ حافظهدار، به ترتیب از روش انتگرالگیری مستقیم و مدل چرخهای ایدهآل چندخطی استفاده شده است. مقایسه پاسخهای دینامیکی سکو در دو حالت "با" و "بدون" میراگر آلیاژ حافظهدار، ۴۲% کاهش تغییر مکان عرشه، ۶۲% کاهش شتاب عرشه و همچنین ۳۲% کاهش نیروی برشی تراز پایه سکو را نشان داده است. | ||
| Keywords | ||
| کنترل ارتعاشات; سکوی دریایی ثابت; میراگرهای آلیاژ حافظهدار; نمودارهای چرخهای | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 3,361 PDF Download: 4,562 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,388 |
| PDF Download | 17,549,916 |