بررسی و مقایسه فنی- اقتصادی سیستمهای سرمایشی و گرمایشی در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اراک | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 14, Volume 19, Issue 12, 1398, Pages 2965-2978 PDF (1.54 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| محمد شهرجردی; حامد صفیخانی* | ||
| گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه اراک، اراک، ایران | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله به بررسی فنی- اقتصادی بارهای حرارتی و برودتی در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اراک پرداخته شده است. سیستمهای سنتی، مدرن و پرکاربرد تهویه مطبوع مانند سیستمهای CAV، VAV، فن کوئل (بررسی هر سه سیستم ذکرشده با چیلر جذبی شعله مستقیم و چیلر تراکمی اسکرو)، سیستم VRF، کولر گازی و کولر آبی ( مجموعاً ۹ سیستم مختلف) برای دانشکده طراحی و به صورت فنی- اقتصادی با یکدیگر مقایسه میشود. در این بررسی هزینههای مصارف آب، برق و گاز، خرید سیستمها و تجهیزات مربوطه، نصب تجهیزات، تعمیرات و نگهداری سیستمهای مورد بررسی، محاسبه و با یکدیگر مقایسه میشوند و سپس این کار در بارهای برودتی مختلف نیز انجام میشود تا نتایج به دست آمده مختص دانشکده فنی دانشگاه اراک نباشد و قابل استفاده برای تمامی سیستمهای موجود در کل ایران باشد. در پایان نشان داده شده است که کولر آبی کمترین هزینه جاری و اولیه را در میان سیستمهای دیگر دارا میباشند؛ ولی از آنجایی که این سیستم قابلیت تعیین مقدار رطوبت و دمای ایدهآل برای فضا مورد نظر را ندارند، نمیتوان آن را به عنوان یک سیستم ایدهآل و استاندارد در نظر گرفت. همچنین نشان داده شده است که هزینههای اولیه و جاری در چیلرهای تراکمی کمتر از چیلرهای جذبی است و سیستمهای VAV نسبت به سیستمهای CAV و فنکویل عملکرد بهتری دارند و سیستم VRF بعد از سیستم کولر آبی دارای کمترین هزینه جاری و اولیه بین سیستمهای مورد بررسی به خصوص سیستم کولر گازی است و میتوان این سیستم را به علت کنترل هوشمند و بهینه به عنوان یک سیستم ایدهآل انتخاب نمود. | ||
| Keywords | ||
| سیستمهای سرمایشی و گرمایشی سنتی و مدرن; بررسی فنی و اقتصادی; بهینهسازی مصرف انرژی; دبی متغیر | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 5,999 PDF Download: 8,000 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,469 |
| PDF Download | 17,549,946 |