بررسی تاثیر فلپگارنی روی مقدار ضریب بالاروندگی ایرفویل با استفاده از روش تحلیل آزمایشها | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 3, Volume 19, Issue 12, 1398, Pages 2857-2863 PDF (1.43 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| محمداحسان کاظمیان* 1; امیرحسین کاظمیان2; سیدمحمد جعفریان1 | ||
| 1گروه مکانیک، دانشکده فنی مهندسی، مجتمع آموزش عالی بم | ||
| 2گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله با کمک شبیهسازی در نرمافزار تحلیل سیالاتی فلوئنت تاثیر تغییر پارامترهای فلپگارنی از قبیل تغییر زاویه حمله، عدد رینولدز، زاویه و ارتفاع فلپ و محل قرارگیری آن از لبه فرار روی ضریب بالاروندگی یک ایرفویل متقارن مورد بررسی قرار میگیرد. مدلسازی به صورت ۲بعدی است و مدل آشفتگی استفاده شده k_ε در نظر گرفته شده است. همچنین با استفاده از روش تحلیل آزمایشها به کمک مدل حذف رگرسیون پسگرد که یک روش آماری برای انتخاب جملات مدل و ترمهای خطای برآورد شده است، مقدار ضریب بالاروندگی به صورت تابعی از پارامترهای موثر معرفی میشود. با استفاده از تابع به دست آمده میتوان مقدار ضریب بالاروندگی ایرفویل را تعیین و پیشبینی نمود. مقادیر عددی حاصل از تابع ضریب بالاروندگی منتج از روش تحلیل آزمایشها همخوانی خوبی با سایر مقالات معتبر دارد. نتایج نشان میدهد که در یک زاویه حمله ثابت، با افزایش طول فلپگارنی مقدار ضریب بالاروندگی افزایش مییابد و از سوی دیگر در ارتفاع فلپگارنی ثابت، با افزایش زاویه حمله این مقدار کاهش مییابد. علاوه بر این با افزایش فاصله محل قرارگیری فلپگارنی از لبه فرار ایرفویل در زاویه ۹۰درجه و ارتفاع ۱/۵% و همچنین افزایش عدد رینولدز در یک فلپگارنی با طول ثابت، ضریب بالاروندگی افزایش مییابد. | ||
| Keywords | ||
| ایرفویل; ضریب بالاروندگی; فلپگارنی; روش تحلیل آزمایشها | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 5,888 PDF Download: 8,032 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,443,752 |
| PDF Download | 17,553,704 |