تاثیر هندسه تماس بر دامنه لغزش و فشار تماسی در خستگی سایشی ریشه پره توربین | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 9, Volume 19, Issue 10, 1398, Pages 2409-2418 PDF (1.37 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| صبا شیرزادی; احسان بدریکوهی; سعید ادیبنظری* | ||
| دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| پرههای توربین به علت کارکرد در شرایط بحرانی در معرض تنشهای مکانیکی و حرارتی بوده و دچار آسیبهای مختلفی از قبیل خستگی و سایش میشوند که منجر به کاهش عمر پرهها از طریق تسریع روند جوانهزنی و رشد ترک خواهد شد. در این مقاله با استفاده از مدل المان محدود دوبعدی، اثر سه پارامتر هندسی طول ناحیه تماس، زاویه ناحیه تماس و ضریب اصطکاک بر دامنه لغزشی و فشار تماسی در ریشه پره توربین مورد بررسی قرار گرفته است. مقایسه نتایج تحلیل با خرابیهای مشاهده شده روی پره توربین با استفاده از میکروسکوپ الکترونی، انطباق آسیبهای پیشبینی شده با آسیبهای به وقوع پیوسته را نشان میدهد. نتایج حاصل از تحلیل پره نشان میدهد که با حرکت از لبه بالایی تماس به سمت لبه پایینی، مقدار فشار تماسی به تدریج افزایش مییابد و ماکزیمم فشار تماسی در نزدیکی لبه پایینی تماس اتفاق میافتد. براساس نتایج بهدست آمده، در هر مرحله افزایش ضریب اصطکاک، افزایش زاویه تماس و افزایش طول ناحیه تماس، مقادیر دامنه لغزش به ترتیب در حدود ۲۶%، ۱۹% و ۱۰% و فشار تماسی به ترتیب در حدود ۳۵%، ۱۵% و ۵% کاهش پیدا میکند. همچنین افزایش زاویه ناحیه تماس و ضریب اصطکاک به ترتیب محدوده جدایش در لبههای تماس بالایی در دو سمت نمونه را افزایش میدهد. این در حالی است که افزایش طول ناحیه تماس تغییر قابل توجهای در محدوده ناحیه جدایش در نزدیکی لبه بالایی تماس نمونه ایجاد نمیکند. | ||
| Keywords | ||
| خستگی سایشی; میکروسکوپ الکترونی; آسیبهای فرتینگ; دامنه لغزش; فشار تماسی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 514 PDF Download: 644 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,629 |
| PDF Download | 17,550,027 |