طراحی کنترلر مدل لغزشی نوین بر پایه نُرم 1 به منظور اعمال بر مدل هیبریدی توربین گاز | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 3, Volume 19, Issue 10, 1398, Pages 2339-2350 PDF (1.05 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| مهیار اکبری; عبدالمجید خشنود* ; سعید ایرانی | ||
| گروه مهندسی هوافضا، دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| توربینهای گازی در صنایع مختلف کاربردهای وسیعی دارند. به همین منظور برای شناسایی و تحلیل آنها از مدلهای متفاوتی برای اهداف متناظر با آنها استفاده میشود. مدل درنظرگرفته شده در این مقاله یک مدل هیبریدی است که با ترکیب روابط ترمودینامیکی و دادهمحور موجب حذف حلقههای دینامیکی روابط ترمودینامیکی شده و همچنین با توجه به درنظرگرفتن منحنی عملکردی کمپرسور، فیزیک و هندسه توربین گاز نیز درنظرگرفته شده است. غیر خطی بودن مدل نیز موجب حفظ دقت مدلسازی و تطبیق با شرایط مختلف شده است. مدل درنظرگرفته با توجه به سادگی، دقت مناسب و فرم فضای حالت غیرخطی آن میتواند بهخوبی برای بررسی کنترلرها و مشاهدهگرها مناسب باشد. کنترلر درنظرگرفته شده برای این مدل، کنترلر نوین مد لغزشی است که بر پایه ویژگیهای نُرم ۱ و تحلیل فرکانسی حاصل شده است. این کنترلر با توجه به خاصیت مقاوم بودن مد لغزشی و بهینه بودن نُرم ۱ نسبت به نُرم ۲ توانسته است با دقت مناسب و با حداقلکردن نوسانات کنترلی، فرمان سوخت را بهخوبی دنبال کند. همچنین در این مقاله از دادههای توربین گاز صنعتی (IGT۲۵) توربین ملی ایران که در شرایط مختلف محیطی و کارکردی دادهبرداری شدهاند، استفاده شده است. | ||
| Keywords | ||
| مدل هیبریدی; کنترلر; مد لغزشی; نُرم 1; تحلیل فرکانسی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 473 PDF Download: 661 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,443,753 |
| PDF Download | 17,553,705 |