استخراج تجربی پارامترهای شبیهسازی ضربه سرعت بالا بر صفحه کامپوزیتی به روش تخریب پیشرونده و مدل ناحیه چسبنده | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 16, Volume 19, Issue 9, 1398, Pages 2215-2226 PDF (2.42 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| میثم سروش; کرامت ملک زاده فرد; مرتضی شهروی* | ||
| دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| پژوهش حاضر آغاز و گسترش خسارت درون و برون لایهای در صفحه چندلایه کامپوزیتی کولار- اپوکسی در معرض ضربه سرعت بالا با استفاده از یک مدل اجزای محدود را ارایه میدهد. خسارت در لایههای کامپوزیت به روش تخریب پیشرونده و تورق بین لایهها با استفاده از مدل ناحیه چسبنده تعریف شده است. آغاز خسارت درونلایهای با استفاده از معیار هاشین و آغاز تورق بین لایهها با استفاده از تئوری کشش- جدایش پیشبینی شده و گسترش خسارتهای درون و برون لایهای بهوسیله کاهش سفتی بر پایه انرژی چقرمگی شکست موجود در نرمافزار آباکوس انجام شده است. در این تحقیق، پارامترهای مورد نیاز مدل اجزای محدود از قبیل انرژی چقرمگی شکست بهصورت تجربی و با استفاده از آزمایشهایی مانند کشش فشرده و تیر یکسر گیردار دوتایی استخراج شده است. اعتبارسنجی مدل اجزای محدود نیز با استفاده از مقایسه سرعت ضربهزننده پس از برخورد در آزمایش تجربی ضربه با انرژی ۱۶۰ژول و شبیهسازی عددی انجام شده است. با مشاهده درصد تفاوت پایین بین نتایج آزمایش ضربه با شبیهسازی عددی نتیجه گرفته شد که خواص مورد نیاز شبیهسازی بهدرستی استخراجشده و معتبر است. در تحقیق حاضر یک مدل معتبر، دقیق و کمهزینه اجزای محدود با درنظرگرفتن خسارت و نفوذ ضربهزننده برای یک کامپوزیت چندلایه تحت ضربه سرعت بالا را ارایه کرده که پارامترهای مورد نیاز آن را میتوان بهصورت تجربی استخراج کرد. | ||
| Keywords | ||
| شبیهسازی اجزای محدود; روش آسیب پیشرونده; مدل ناحیه چسبنده; کامپوزیت کولار/اپوکسی; ضربه سرعت بالا | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 588 PDF Download: 732 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,418 |
| PDF Download | 17,549,925 |