بررسی اثر پارامترهای هندسی در شکلدهی لولههای پلهای استوانهای از آلیاژ آلومینیم 6063 بهوسیله فرآیند شکلدهیداغ با دمش گاز | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 5, Volume 19, Issue 8, 1398, Pages 1865-1873 PDF (1.13 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| مصطفی رجایی; سید جمال حسینی پور* ; حامد جمشیدی اول | ||
| مرکز پژوهشی فرآیندهای نوین شکلدهی مواد، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، ایران | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله تأثیر پارامترهای هندسی لوله و قالب بر رفتار تغییرشکل لوله پلهای در فرآیند شکلدهیداغ با گاز (HMGF) لوله از جنس آلیاژ آلومینیم ۶۰۶۳ مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور از آزمایشهای تجربی و شبیهسازی اجزای محدود به کمک نرم افزاز آباکوس استفاده گردید. بررسیها در نسبت قطر قالب به قطر لوله (D/d) و نسبت ضخامت به قطر لوله (t/d) متفاوت صورت گرفته است. همچنین یک مدل تئوری ساده برای ارتباط بین پارامترهای هندسی مذکور با پارامترهای فرایندی فشار داخلی و تغذیه محوری ارائه شده است. نتایج حاصل نشان میدهد که در شرایط فشار داخلی و تغذیه محوری ثابت با افزایش نسبت D/d و t/d درصد پرشدگی قالب کاهش مییابد. همچنین در نسبت D/d ثابت، با افزایش نسبت t/d تا حدود ۰.۰۵ کاهش درصد پرشدگی قالب بصورت تدریجی است، اما با افزایش نسبت t/d به ۰.۰۶ کاهش درصد پرشدگی قالب بشدت رخ میدهد. با استفاده از شبیهسازی مقادیر فشار داخلی و تغذیه محوری متناسب با نسبتهای D/d و t/d مختلف، تغییر داده شد. نتایج حاصل نشان داد که مطابق با پیشبینی مدل تئوری، مقدار فشار داخلی نسبی و تغذیه محوری نسبی باید بطور خطی به ترتیب با افزایش نسبت t/d و نسبت انبساط (D/d-۱) افزایش یابند، تا نمونههایی با درصد پرشدگی یکسان بدست آید. | ||
| Keywords | ||
| شکلدهی فلز داغ با گاز; تغذیه محوری; لولههای پلهای; آلیاژ آلومینیم 6063; پارامترهای هندسی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 484 PDF Download: 648 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,601 |
| PDF Download | 17,550,012 |