شناسایی تجربی خرابی در تیر با استفاده از سیستم محرک دینامیکی و تبدیل موجک بستهای و شاخص نرخ انرژی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 9, Volume 19, Issue 7, 1398, Pages 1655-1662 PDF (883.08 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| مهدی کوهدرق* 1; محمد علی لطف اللهی یقین2; میر محمد اتفاق3; علی رضا مجتهدی2 | ||
| 1گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، واحد ملکان، دانشگاه آزاد اسلامی، ملکان، ایران | ||
| 2دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| 3گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
| Abstract | ||
| بسیاری از شکستهای سازهای بهسبب گسیختگی مواد تشکیلدهنده رخ میدهند. آغاز این گسیختگیها توام با ترک است که با گسترش خود بهعنوان تهدید جدی برای رفتار سازه محسوب میشوند. در این راستا روشهای پایش سلامت سازهها، موضوع تحقیقات پردامنهای است که تاکنون انجام شده است و کماکان ادامه دارد. در این مقاله که بهصورت آزمایشگاهی صورت گرفته، یک سیستم جدید مکانیکی پرتابل هوشمند برای شناسایی خرابی در سازههای تیری شکل با استفاده از شاخص نرخ انرژی بر پایه موجک بستهای معرفی شده است. در ابتدا تاریخچه شتاب- زمان از نقاط تیر دو سر مفصل ساده با استفاده از سنسورهای شتابسنج برداشت میشود و سپس این سیگنالها به مولفههای موجک بستهای تجزیه میشوند و شاخص نرخ انرژی برای هر کدام محاسبه میشود که آن را با Wavelet Packet Energy Rate Index (WPERI) نشان میدهند. نتایج نشان میدهند که این مقادیر، شاخصهای حساس و دقیقی برای شناسایی ترک هستند. | ||
| Keywords | ||
| شناسایی خرابی; سیستم دینامیکی; شاخص نرخ انرژی; موجک بستهای | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 542 PDF Download: 656 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,345 |
| PDF Download | 17,549,902 |