بررسی اثر پارامترهای ساختاری بر مقاومت به ضربه سرعت بالای چندلایههای الیافی- فلزی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 22, Volume 19, Issue 6, 1398, Pages 1529-1538 PDF (734.86 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| حمید خواجهارزانی1; عبدالرضا کبیریعطاآبادی* 2; یوسف چپریان1 | ||
| 1گروه مکانیک و مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران | ||
| 2گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهان، ایران | ||
| Abstract | ||
| در پژوهشهای مختلف برتری چندلایه الیافی- فلزی نسبت به آلومینیوم و کامپوزیت تنها تحت بار ضربهای با سرعت بالا به اثبات رسیده است. در پژوهش حاضر هدف اصلی بررسی ایدهای برای ارتقای مقاومت به ضربه چندلایهای الیافی- فلزی تحت ضربه سرعت بالا با تحلیل عددی و آزمایش است. با توجه به وجود انواع مختلف مکانیزمهای جذب انرژی جنبشی پرتابه توسط هدف، در این پژوهش بر یکی از آنها تمرکز شده و با اضافهکردن لایه لاستیک بهمنظور ایفاکردن نقش جاذب در چندلایه AL/GL/GL/AL به آلومینیوم اجازه خمشدن بیشتر داده میشود تا جذب انرژی جنبشی پرتابه بیشتر شود و انرژی نفوذ مخصوص افزایش یابد. مواد به کار برده شده در این پژوهش آلومینیوم ۲۰۲۴-T۳، پیش آغشته شیشه/اپوکسی با الیاف بافتهشده و لاستیک نیتریل بوتادین است. کلیه آزمایشها با دستگاه تفنگ گازی آزمایشگاه ضربه دانشگاه تربیت مدرس تهران و حل عددی با نرمافزار المان محدود الاس داینا انجام شده است. با استفاده از نتایج حل عددی میتوان خروجیهایی مانند تغییرات نیروی تماسی و تغییرات انرژیهای مختلف در طول برخورد پرتابه به هدف را استخراج نمود که از نتایج حاصل از آزمایش به دست نمیآید. نتایج نشان میدهد با اضافهکردن لایه لاستیک به چندلایه، آلومینیوم میتواند بیشتر خم شود. بنابراین انرژی جنبشی بیشتری از پرتابه جذب شده و انرژی نفوذ مخصوص و سرعت حد بالستیک بهطور محسوس و موثری افزایش مییابد. | ||
| Keywords | ||
| چندلایهای الیافی- فلزی; انرژی نفوذ مخصوص; سرعت حد بالستیک | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 414 PDF Download: 473 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,572 |
| Article View | 19,879,849 |
| PDF Download | 16,061,052 |