شبیهسازی عددی اثر شرایط پاشش سوخت بر مشخصات اسپریهای دیزل و بنزین در یک موتور اشتعال تراکمی تزریق مستقیم | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 11, Volume 19, Issue 4, 1398, Pages 901-910 PDF (504.03 K) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| محمد ناظمیبابادی; سعید خردمند* | ||
| گروه آیرودینامیک، پیشرانش و تبدیل انرژی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شاهینشهر، ایران | ||
| Abstract | ||
| در این مقاله شبیهسازی عددی تزریق سوختهای دیزل و بنزین درون یک محفظه حجم ثابت تحت شرایط کاری یک موتور اشتعال تراکمی با نرمافزار اپنفوم انجام شده است. بهمنظور بررسی امکان استفاده از بنزین به جای دیزل برای افزایش بازده حجمی موتور اشتعال تراکمی و کاهش آلودگی هوا، مشخصات اسپریهای دیزل و بنزین تحت فشارهای پاشش ۴۰ و ۸۰مگاپاسکال و همچنین دماهای ۲۴۳، ۲۷۳ و ۳۱۳کلوین بررسی شده است. نتایج شبیهسازی با دادههای تجربی حاصل از روشهای عکسبرداری سریع، مقایسه شدهاند. نتایج نشان میدهند که تحت شرایط یکسان، عمق نفوذ بخار هر دو سوخت تقریباً مشابه است. همچنین بهدلیل فراریت کمتر سوخت دیزل نفوذ مایع آن در فشارهای ۴۰ و ۸۰مگاپاسکال بهترتیب بهمیزان ۷ و ۹میلیمتر بیشتر از بنزین مشاهده شده است و همین ویژگی فراریت بیشتر بنزین برای اطمینان از زمان کافی برای تشکیل مخلوط یکنواخت سوخت و هوا در موتورهای اشتعال تراکمی استفاده میشود. علاوه بر این کاهش دمای سوخت از ۳۱۳ به ۲۴۳کلوین موجب افزایش نفوذ مایع بنزین و دیزل بهترتیب به میزان ۱۲ و ۱۰میلیمتر و کاهش نرخ تبخیر شده است که موجب تشکیل مخلوطی غیریکنواخت میشود و در نتیجه باعث افزایش هیدروکربنهای سوختهنشده و آلایندگی میشود. | ||
| Keywords | ||
| موتور اشتعال تراکمی; دمای سوخت; فشار پاشش; بنزین و دیزل; شبیهسازی عددی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 449 PDF Download: 484 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,559 |
| Article View | 19,382,231 |
| PDF Download | 15,836,507 |