بررسی عددی اثر درصد و موقعیت گرفتگی بر همودینامیک دوشاخگی شریان کرونری چپ | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 22, Volume 19, Issue 3, 1397, Pages 743-752 PDF (1.48 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| فاطمه نیکنژاد1; ناصر فتورائی* 2; ملیکه نبئی2 | ||
| 1گروه بیومکانیک، دانشکده علوم و فناوریهای پزشکی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 2آزمایشگاه تحقیقاتی دینامیک سیالات بیولوژیکی، دانشکده مهندسی پزشکی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| شریانهای کرونری بهدلیل تغذیه قلب، نقش حیاتی دارد و در صورت ایجاد گرفتگی در آنها فرد با خطر ابتلا به سکته قلبی مواجه میشود. بیماری شریان کرونری، بیماری پیشروندهای است که با تجمع ذرات چربی روی دیواره شریان، ایجاد و در ادامه منجر به ضخیمشدن دیواره و تشکیل لایههایی از پلاک روی دیواره شریان و در نهایت ایجاد گرفتگی میشود. در پژوهش حاضر، بهمنظور دریافت اثر درصد و موقعیت گرفتگی بر الگوی توزیع جریان و تنش برشی و در پی آن پیشرفت پلاکهای آتروسکلروتیک، شریان کرونری چپ و انشعابات اصلی آن یعنی شریان نزولی قدامی و شریان محیطی در شرایط مختلف گرفتگی براساس دستهبندی مدینا، درصد گرفتگیهای ۵۰ و ۷۵% و سه موقعیت مختلف قرارگیری پلاکگرفتگی نسبت به مرکز انشعاب، مدلسازی شد. طبق نتایج بهدستآمده، مقادیر تنش برشی و درصد جریان ورودی به شاخه جانبی با افزایش درصد گرفتگی کاهش یافتند. بهعنوان نمونه در مدینای (۱,۱,۱)، دبی ورودی به شاخه جانبی در گرفتگی ۵۰%، به میزان ۴۱% دبی شاخه اصلی و در گرفتگی ۷۵%، به میزان ۳۷% دبی شاخه اصلی به دست آمد. مقادیر تنش برشی در گرفتگی ۷۵% کمتر از یک و حتی ۵/۰پاسکال و در محدوده بحرانی قرار دارند. با افزایش فاصله پلاک از مرکز انشعاب، تنش برشی و نسبت دبی شاخه جانبی افزایش مییابد و احتمال توسعه پلاک کاهش مییابد. بر مبنای روند توسعه پلاکگرفتگی، مدینای نوع (۱,۰,۱) دارای بالاترین احتمال برای رشد پلاکهای آتروسکلروتیک و انسداد کامل رگ نسبت به انواع دیگر مدینا است. | ||
| Keywords | ||
| دوشاخگی شریان کرونری; شاخه جانبی; گرفتگی رگ; نسبت جریان; تنش برشی دیواره | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 410 PDF Download: 564 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,944,819 |
| PDF Download | 16,085,711 |