شبیهسازی عددی پدیده جوشش در بهبود خنککاری سرسیلندر موتور دیزل سنگین با سوخت گاز طبیعی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 11, Volume 19, Issue 2, 1397, Pages 363-373 PDF (1.36 M) | ||
| Document Type: پژوهشی اصیل | ||
| Authors | ||
| مسیب قلینیا1; محسن پورفلاح* 2; حمیدرضا چمنی3 | ||
| 1گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی نوشیروانی، بابل، ایران | ||
| 2گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی مهندسی، دانشگاه علوم و فنون مازندران، بابل، ایران | ||
| 3گروه مهندسی مکانیک، دانشکده مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| انتقال حرارت در دیوارهها نقش بسزایی در تخمین صحیح توزیع دما بهمنظور بررسی تنشهای حرارتی و خستگی کم چرخه در بستار موتور دیزل دارد. از این رو لازم است که در طراحی و شبیهسازی دقیق راهگاه خنککاری جزییات جریان و انتقال حرارت در محدوده وسیعی از کارکرد موتور بررسی شود. یک رویکرد کارآمد برای مطالعه سامانه خنککاری، شبیهسازی آن با کمک دینامیک سیالات محاسباتی به شکل سهبُعدی با حل همزمان سازه و سیال است که منجر به پیشبینی دقیق دمای دیواره و شار حرارت میشود. در این مقاله توزیع ضرایب انتقال حرارت جابهجایی در راهگاه خنککاری یک موتور دیزل سنگین ۱۶ استوانه با روش دینامیک سیالات محاسباتی سهبُعدی با استفاده از نرمافزار انسیسفلوئنت محاسبه شده است. همچنین حل معادلات پدیده جوشش مادون سرد براساس دو الگوی رایج چن و بیدیال انجام شده است و تاثیر شاخصهای سرعت، دما و فشار سیال در زمان وقوع پدیده جوشش بر انتقال حرارت دیواره راهگاه خنککاری مطالعه شده است. نتایج نشان میدهد که بهترین حالت برای راهگاه خنککاری زمانی است که در نقاط بحرانی حرارتی، سیال خنککننده به سرعتی برسد که جوشش هستهای مادون سرد رخ دهد. | ||
| Keywords | ||
| موتور دیزل سنگین; راهگاه خنککاری; شبیهسازی عددی; انتقال حرارت; جوشش مادون سرد | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 450 PDF Download: 561 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,945,162 |
| PDF Download | 16,085,898 |