کنترل فعال صدا داخل خودروی سواری با در نظر گرفتن کوپلینگ سازه و محفظه اکوستیکی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 18, Volume 18, Issue 7, 1397, Pages 177-186 PDF (4.62 M) | ||
| Authors | ||
| گلسا قناتی1; شهرام آزادی* 2 | ||
| 1دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه خواجه نصیر طوسی، تهران، ایران | ||
| 2استادیار، عضو هیئت علمی و معاون پژوهشی دانشکده مهندسی مکانیک / دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی | ||
| Abstract | ||
| صدای داخل کابین خودرو یکی از مسائل مهم مرتبط با راحتی سرنشینان خودرو میباشد. میدان صوت اکوستیکی در کابین خودرو علاوه بر ویژگیهای اکوستیکی و سازهای کابین، به برهمکنش ناشی از کوپلینک سازه و فضای اکوستیکی نیز وابسته است. در این مقاله تحلیل مودال و هارمونیک کوپل اکوستیک سازهایی با دو روش کوپلینگ مستقیم با استفاده از نرمافزار المان محدود و کوپلینگ مودال با استفاده از مدهای غیر کوپل سازه و محفظه اکوستیکی، برای یک مدل ساده خودرو انجام شده و دقت روش مودال مورد بررسی قرار گرفتهاست. همچنین یک کنترلر فعال و بهینه چند ورودی-چندخروجی به روش تنظیمکننده مرتبه دوم خطی، برای کاهش سطح صدا در محل گوش سرنشینان خودرو طراحی شده است. نتایج تحلیل مودال کوپل و غیر کوپل نشان میدهد که با بررسی فرکانسهای کوپل و ضرایب کوپلینگ هندسی میتوان میزان مشارکت مدهای سازهایی و اکوستیکی بر پاسخ کوپل را برآورد نمود. با توجه به اینکه مدهای کوپل عامل ایجاد پدیده بومینگ در کابین خودرو و در نتیجه افزایش سطح فشار صوت میباشند، با شناسایی میزان مشارکت میتوان پدیده بومینگ را بهتر بررسی و کنترل نمود. همچنین مشاهده شد که تشکیل فضای حالت سیستم بر اساس شکلمدهای غیرکوپل دقت خوبی داشته و میتواند جایگزین روش مستقیم شود. نتایج پاسخ زمانی و فرکانسی سطح فشار صوت در محل گوش سرنشینان نشان میدهد که کنترلر طراحی شده در کاهش سطح صدا در بازه فرکانسی مطلوب موفق بوده و ناحیه سکوت داخل خودرو، شامل ناحیه اطراف گوش تمام سرنشینان میشود. | ||
| Keywords | ||
| تحلیل کوپل اکوستیک-سازهایی; کوپلینگ مودال; روش المان محدود; کنترل فعال صدا; کنترل بهینه چند ورودی چند خروجی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 522 PDF Download: 697 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,934,584 |
| PDF Download | 16,081,068 |