تحلیل ترمو اقتصادی سیستم جدید تولید سهگانه بر پایه پیل سوختی اکسید جامد و توربین گازی با سوخت هیدروژن | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 13, Volume 18, Issue 7, 1397, Pages 119-130 PDF (5.88 M) | ||
| Authors | ||
| نقی آقازاده1; شهرام خلیل آریا2; صمد جعفر مدار3; عطا چیت ساز خویی* 4 | ||
| 1دانشجوی دکتری دانشگاه ارومیه | ||
| 2هیئت علمی دانشگاه ارومیه | ||
| 3مدیر گروه مکانیک | ||
| 4استادیار دانشکده مکانیک دانشگاه ارومیه | ||
| Abstract | ||
| در این تحقیق، یک چرخه جدید تولید همزمان توان، سرمایش و گرمایش متشکل از پیل سوختی اکسید جامد، توربین گاز، مولد بخار بازیافت حرارت، چرخه تبرید جذبی گکس و مبادلهکن گرمای بازیافت حرارت از دیدگاه ترمودینامیکی و اقتصادی مورد مطالعه قرار گرفته است. مدلسازی این چرخه از طریق حل همزمان معادلات الکتروشیمیایی و ترمودینامیکی اجزاء و روابط اگزرژی – اقتصادی صورت گرفته است. نتایج بدست آمده بیانگر آن است که اگزرژی کل چرخه ترکیبی پیشنهادی 14.9% بیشتر و نرخ بازگشتناپذیری این چرخه 10.6% کمتر از چرخه ترکیبی پیل سوختی- توربین گازی – چرخه گکس، در شرایط مشابه میباشد. همچنین، پیل سوختی و پسسوز بدلیل بازگشت ناپذیریها، بیشترین نرخ تخریب اگزرژی را در بین اجزاء دارند. با توجه به نتایج اگزرژی اقتصادی، به ازای شرایط مشخص، مجموع هزینه واحد اگزرژی محصولات، ضریب اگزرژواکونومیکی، نرخ هزینه خرید کل تجهیزات چرخه و نرخ هزینه تخریب اگزرژی کل سیستم به ترتیب 331.1 دلار بر گیگا ژول، 29.3%، 10.47 دلار بر ساعت و 25.32 دلار بر ساعت بدست آمد. مطالعات پارامتری نشان داد که افزایش چگالی جریان موجب افزایش توان خالص خروجی، ظرفیت گرمایی مولد بخار بازیافت حرارت، برودت تولیدی، ظرفیت گرمایی مبادلهکن بازیافت حرارت و بازگشتناپذیری کل چرخه میگردد. همچنین با افزایش چگالی جریان، بازده اگزرژی و مجموع هزینه واحد اگزرژی محصولات کاهش پیدا میکنند. | ||
| Keywords | ||
| پیل سوختی اکسید جامد; چرخه تبرید گکس; مولد بخار بازیافت حرارت; تولید همزمان; تحلیل ترمودینامیکی و اقتصادی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 508 PDF Download: 671 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,934,586 |
| PDF Download | 16,081,071 |