بررسی عددی و تجربی عملکرد اینترکولر خودرو تحت شرایط نایکنواختی سرعت و دمای هوای ورودی به آن | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 15, Volume 18, Issue 5, 1397, Pages 120-131 PDF (5.61 M) | ||
| Authors | ||
| محمد صادق بردبار1; علی شایق2; سعید خردمند* 2; محسن آقا سید میرزابزرگ3 | ||
| 1تبدیل انرژی، دانشکدۀ مکانیک و هوا فضا، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شاهین شهر، ایران | ||
| 2دانشگاه صنعتی مالک اشتر | ||
| 3دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان | ||
| Abstract | ||
| این مقاله به بررسی و مقایسۀ عملکرد اینترکولر فین-لوله و فین-صفحه در شرایط مختلف کاری (نایکنواختی سرعت و نایکنواختی دمای هوای ورودی جلوی خودرو همراه با تأثیر رادیاتور) جهت بهینهسازی چیدمان اینترکولر در سیستم خنککاری میپردازد. یک مدل دو بعدی برای مبدلهای فین-لوله (اینترکولر فین-لوله و رادیاتور) و یک مدل سه بعدی برای اینترکولر فین-صفحه، به کمک روش تعداد واحدهای انتقال، توسعه داده شدند. مدل فین-لوله به روش تست تونل باد و مدل فین-صفحه با دادههای موجود در نشریات معتبر اعتبار سنجی شدند. نتایج نشان دادند که عملکرد اینترکولر فین-صفحه حداقل 6.5% بهتر از اینترکولر فین-لوله است. با دوبرابر شدن نسبت منظر میزان افزایش انتقال حرارت برای اینترکولر فین-صفحه و فین-لوله به ترتیب 1.5%و 5% است. افزایش نایکنواختی سرعت به میزان 0.8 باعث کاهش عملکرد اینترکولر فین-لوله و فین-صفحه به ترتیب به میزان 13.8% و 19.6% میشود. این میزان کاهش عملکرد، میزان بیشینهایست که در چیدمان اینترکولر در کنار چرخها و بالای سر موتور ایجاد میشود. با افزودن رادیاتور به سیستم، و ایجاد مانع، برای اینترکولر فین-لوله و فین-صفحه عملکرد حرارتی به ترتیب حدود 4.5% و 2.4% تضعیف میشود در حالیکه تغییر مکان مانع اثری بر عملکرد اینترکولرها نمیگذارد. وجود سپر و موانع دیگر در جلوی خودرو باعث ایجاد چنین تأثیری بر اینترکولر خواهد شد. افت فشار اینترکولر فین-لوله 37.5% کمتر از اینترکولر فین-صفحه است. | ||
| Keywords | ||
| اینترکولر; فین-لوله; فین-صفحه; رادیاتور; مبدل | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 653 PDF Download: 873 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,556 |
| PDF Download | 17,549,984 |