پیشبینی بار بحرانی کمانش پوستههای استوانهای کامپوزیتی تقویتشده با شبکه های لوزی شکل بر اساس آنالیز ارتعاشات غیرخطی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 15, Volume 18, Issue 4, 1397, Pages 135-143 PDF (1.31 M) | ||
| Authors | ||
| داود شاهقلیان قهفرخی1; غلامحسین رحیمی* 2 | ||
| 1دانشگاه تربیت مدرس تهران | ||
| 2دانشگاه تربیت مدرس | ||
| Abstract | ||
| پوستههای کامپوزیتی تقویتشده مشبک به دلیل خواص منحصربفردشان، یکی از سازههای پرکاربرد در صنایع هوایی، دریایی و خودروسازی میباشد. در دهههای اخیر تحقیقات بسیاری زیادی برای پیشبینی بار بحرانی کمانش پوستههای کامپوزیتی تقویتشده مشبک، بدون خرابی یا شکست انجام شده است. یکی از مهمترین روشهای غیرمخرب، روش همبستگی ارتعاشی یا ویسیتی میباشد که مبنای آن آنالیز ارتعاشات غیرخطی میباشد. هدف تحقیق حاضر پیشبینی بار بحرانی کمانش پوستههای استوانهای کامپوزیتی تقویتشده با شبکههای لوزی شکل با استفاده از روش ویسیتی میباشد. برای این منظور در ابتدا تحلیل ارتعاشات خطی و غیرخطی پوستهی استوانه-ای کامپوزیتی با استفاده از نرمافزار المان محدود آباکوس و در بارهای فشاری مختلف انجام شد. در مرحلهی بعد با استفاده از نتایج عددی، بار بحرانی کمانش خطی سازه مذکور محاسبه شد. سپس به کمک روش ویسیتی بار بحرانی کمانش غیرخطی پوستههای استوانهای کامپوزیتی تقویتشده مشبک پیشبینی گردید. در ادامه و برای صحتسنجی نتایج روش ویسیتی، پنج پوستهی کامپوزیتی تقویتشده مشابه و با شرایط یکسان و با استفاده از روش پیچش الیاف ساخته شد و تحت آزمون فشار محوری قرار داده شد. در نهایت بار بحرانی کمانش تجربی به دست آمد. نتایج نشان میدهد که اختلاف بار بحرانی کمانش غیرخطی پیشبینی شده به روش ویسیتی با بار بحرانی کمانش به دست آمده از آزمایش تجربی کمتر از 3 درصد میباشد که این موضوع دال بر مناسب بودن روش ویسیتی برای پیشبینی بار بحرانی کمانش با دقت بسیار بالا برای پوستههای استوانهای کامپوزیتی تقویتشده با شبکههای لوزی شکل میباشد. | ||
| Keywords | ||
| پوستههای استوانهای کامپوزیتی تقویتشدهی مشبک; روش همبستگی با ارتعاشات; کمانش; ساخت; تحلیل عددی | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 589 PDF Download: 835 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,451,794 |
| PDF Download | 17,556,852 |