تحلیل ترمودینامیکی و بهینهسازی یک سیستم نوین ترکیبی پیل سوختی اکسید جامد با گازساز زیست توده و لولههای حرارتی | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 35, Volume 18, Issue 3, 1397, Pages 339-350 PDF (1.19 M) | ||
| Authors | ||
| پریسا مجاور1; شهرام خلیل آریا2; عطا چیت ساز خویی* 3 | ||
| 1گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران | ||
| 2هیئت علمی دانشگاه ارومیه | ||
| 3استادیار دانشکده مکانیک دانشگاه ارومیه | ||
| Abstract | ||
| در تحقیق حاضر، یک سیستم ترکیبی جدید، متشکل از گازساز زیست توده، لولههای حرارتی دما بالای سدیم و پیل سوختی اکسید جامد معرفی شده است. سیستم ترکیبی حاصل، به علت بازده و توان بالا به منظور تولید همزمان توان الکتریکی و حرارت مورد توجه قرار گرفته است. از ثابتهای تعادل و قانون بقای جرم و انرژی برای مدلسازی سیستم استفاده شده و مدلسازی و تجزیه و تحلیل سیستم در نرم افزار EES انجام گرفته است. پس از حصول اطمینان از صحت مدلسازی انجام گرفته در تطابق با نتایج تجربی، اثر STBR گازساز، چگالی جریان، ضریب مصرف سوخت و دمای خروجی پیل سوختی به عنوان پارامترهای متغیر بر روی توان تولیدی و بازده کلی سیستم توسط روش رویه پاسخ بررسی گردید. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که پارامترهای ضریب مصرف سوخت (با میزان تاثیرگذاری 53%) و چگالی جریان (با میزان تاثیرگذاری 33%) به ترتیب موثرترین پارامتر بر روی توان خروجی سیستم و بازده انرژی کلی میباشند. با افزایش دما، توان سیستم ترکیبی افزایش مییابد در حالیکه با افزایش ضریب مصرف سوخت، توان خروجی از سیستم رفتار افزایشی و سپس کاهشی دارد. همچنین افزایش دما و STBR سبب افزایش بازده کلی سیستم و افزایش چگالی جریان و ضریب مصرف سوخت موجب کاهش آن میشود. نتایج حاصله نشان داد که در بهینهترین حالات با تنظیم صحیح پارامترهای موثر، توان خروجی سیستم و بازده کلی را میتوان به ترتیب تا مقادیر 300 kW و 90% افزایش داد. | ||
| Keywords | ||
| پیل سوختی اکسید جامد; گازساز; زیست توده; لوله حرارتی; روش رویه پاسخ | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 350 PDF Download: 415 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,443,806 |
| PDF Download | 17,553,718 |