یک چارچوب جدید طراحی بهینه چند موضوعی مقاوم در طراحی مفهومی یک وسیله زیر سطحی خود گردان | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 32, Volume 18, Issue 3, 1397, Pages 311-322 PDF (1.64 M) | ||
| Authors | ||
| محسن بیدکی1; مهدی مرتضوی* 2; مهدی سبزه پرور3 | ||
| 1دانشگاه صنعتی امیر کبیر | ||
| 2دانشیار دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی امیرکبیر | ||
| 3استاد/دانشگاه امیرکبیر | ||
| Abstract | ||
| در فرآیند طراحی یک وسیله زیر سطحی به مدل سازی ریاضی زیر سیستم ها/موضوعات درگیر مانند هدایت وکنترل، محموله، هیدرودینامیک، پیشرانش، سازه، طراحی مسیر و عملکرد و روابط متقابل آنها نیاز است. در فازهای ابتدایی طراحی این وسیله همواره متغیرهای طراحی و پارامترهای سیستم با درجه بالایی از عدم قطعیت روبرو هستند. این عدم قطعیت ها باعث چالش در فرآیند طراحی شده و عملکرد وسیله را تحت تاثیر مستقیم قرار می دهند. روشهای طراحی بهینه چند موضوعی رهیافتی جهت طراحی بهینه و امکانپذیر و روشهای طراحی مقاوم رویکردی جهت طراحی غیر حساس نسبت به تغییرات متغییرهای طراحی هستند. ترکیب روشهای طراحی بهینه چند موضوعی و روشهای طراحی مقاوم با یکدیگر برای طراحی یک سیستم پیچیده از منظر بهینگی، امکانپذیری و مقاوم اهمیت ویژه ای دارد. در این مقاله یک روش بهینه سازی چند موضوعی مقاوم جهت طراحی مفهومی یک وسیله زیر سطحی خودگردان با در نظر گرفتن تاکتیک و سیستم به صورت همزمان تحت عدم قطعیت های طراحی توسعه یافته است. برای این منظور روش امکانپذیر چند موضوعی غیر قطعی به عنوان چارچوب بهینه سازی چند موضوعی تحت عدم قطعیت معرفی می گردد. همچنین دو روش تکاملی مبتنی بر پارتو به عنوان دو روش بهینه سازی چند هدفه مورد استفاده قرار گرفته و نتایج دو روش مقایسه میگردد. نتایج این تحقیق نشان می دهد، چارچوب جدید طراحی چند موضوعی بهینه مقاوم معرفی شده می تواند با دقت مناسب یک مجموعه طراحی مقاوم را برای یک وسیله زیر سطحی با زیر سیستم های غیرقطعی و کوپله را ارائه دهد | ||
| Keywords | ||
| طراحی بهینه چند موضوعی مقاوم; وسیله زیر سطحی خودگردان; امکانپذیری چند موضوعی غیر قطعی; طراحی همزمان سیستم و تاکتیک | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 335 PDF Download: 403 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,431,686 |
| PDF Download | 17,550,046 |