مطالعه تجربی اثربخشی خنک کاری لایه ای با استفاده از طرح جدید جت های مرکب پیوسته برای روزنه های جت | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 31, Volume 18, Issue 3, 1397, Pages 302-310 PDF (1.11 M) | ||
| Authors | ||
| مهدی رمضانی زاده* 1; یونس پولادرنگ2 | ||
| 1دانشکده مهندسی هوافضا، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری | ||
| 2مرکز تحصیلات تکمیلی، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران | ||
| Abstract | ||
| عوامل متعددی از جمله شکل مقطع جت، نسبت دمش، نسبت چگالی، شدت آشفتگی جریان آزاد و ... بر اثربخشی خنککاری لایهای موثر هستند. در بین این عوامل، اثربخشی خنککاری لایهای شدیداً تحت تاثیر شکل مقطع روزنه جت میباشد. این هندسه باید به گونهای طراحی شود که اندازهحرکت جت در راستای عمودی حداقل گردد و پوشش-دهی بهتری صورت پذیرد. در این تحقیق، عملکرد خنککاری لایهای هندسه جدید جتهای مرکب پیوسته(گوشوارهای) بهصورت تجربی با استفاده از روش دمانگاری مادون-قرمز بررسی شده است. آزمایشهای انتقالحرارت حالت پایا در عدد رینولدز جت 10000 روی صفحهی آزمون انجام شده است. زاویه محوری تزریق جتها نسبت به سطح 30 درجه در نظر گرفته شده است. اندازهگیریها در سرعت جریان اصلی 27 متر بر ثانیه و در چهار نسبت دمش 0.7 ,0.5 ,0.4و0.8 انجام شده است. نتایج حاصل نشان میدهد که هندسه جت گوشوارهای، منجر به افزایش اثربخشی خنککاری لایهای در مقایسه با هندسه جت استوانهای ساده میشود. نسبت دمش بهینه، 0.8 است و در نسبت دمش 0.4، کمترین اثربخشی روی سطح حاصل میشود. ساختار جریان حاصل از طرح مذکور، اختلاط بین جریاناصلی و جتهای خنککننده را بهطور قابلتوجهی کاهش میدهد. بنابراین، اثربخشی خنککاری لایهای بهبود مییابد و توزیع جانبی یکنواختتری از لایه سیال خنککننده روی سطح ایجاد میشود. | ||
| Keywords | ||
| اثربخشی خنک کاری لایه ای; هندسه جدید جت; جت های مرکب پیوسته (گوشواره ای); آزمایش تجربی; دمانگاری مادون قرمز | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 594 PDF Download: 520 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,451,818 |
| PDF Download | 17,556,861 |