بررسی عددی پدیده کاویتاسیون در انژکتور روی رفتار اسپری سوخت دیزل | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 21, Volume 18, Issue 3, 1397, Pages 189-196 PDF (1.4 M) | ||
| Authors | ||
| نوذر اکبری* 1; سعید عزیزی حسنکلو2 | ||
| 1عضوهیات علمی | ||
| 2دانشگاه تبریز،تبریز،ایران | ||
| Abstract | ||
| در موتورهای دیزل تزریق مستقیم، هندسه نازل به علت تاثیر گذاری روی جریان داخلی، پدیده کاویتاسیون، مشخصات اسپری سوخت و رفتار اتمیزاسیون به عنوان یک موضوع مهم برای تحقق کنترل انتشار گاز است. که برای عمکرد موتورها و تشکیل آلاینده بسیار مهم است. هدف این مقاله بررسی عددی تاثیر پدیده کاویتاسیون روی رفتار اسپری دیزل از قبیل طول نفوذ افشانه و قطر متوسط ساتر است. برای ایجاد پدیده کاویتاسیون و بررسی تاثیر آن روی مشخصات اسپری سوخت از دو انژکتور مشابه با سطح مقطع ورودی نازل متفاوت استفاده شده است و جریان مایع درون آن ها و رفتار اسپری حاصل از آن ها بررسی شده است( این کار با جابجایی نازل روی بدنه انژکتور انجام شده است). برای مش زنی و شبیه سازی و حل معادلات بقا از نرم افزارAVL-FIRE استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که با قرار دادن نازل در قسمت پایینتر کیسه انژکتور میزان کسر حجمی فاز بخار افزایش یافته و رشد پدیده کاویتاسیون زیادتر میشود. همچنین نتایج اسپری نشان میدهد که طول نفوذ افشانه برای سوراخ نازل پایین تر افزایش پیدا میکند . نکته قابل توجه این است که تغییر قابل توجهی در اندازه قطرات اسپری برای هر دو انژکتور دیده نمی شود. و مهم تر از همه، طول نفوذ افشانه سوخت با تغییر محل سوراخ نازل انژکتور می تواند کنترل شود. | ||
| Keywords | ||
| هندسه انژکتور; پدیده کاویتاسیون; افشانه سوخت | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 566 PDF Download: 758 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,171 |
| Number of Articles | 24,674 |
| Article View | 24,443,870 |
| PDF Download | 17,553,735 |