بررسی عددی تاثیر توابع پاششی مختلف در یک انژکتور مقطع حلقوی بر روی عملکرد موتور دیزل | ||
| مهندسی مکانیک مدرس | ||
| Article 45, Volume 18, Issue 2, 1397, Pages 423-433 PDF (1.47 M) | ||
| Authors | ||
| رسول اسمعیل نژاد1; محمد تقی شروانی تبار* 1; محرم جعفری2; سید اسماعیل رضوی3 | ||
| 1دانشگاه تبریز ایران | ||
| 2دانشگاه تبریز ایران - دانشکده مهندسی مکانیک تبریز | ||
| 3دانشگاه تبریز/دانشکده مکانیک | ||
| Abstract | ||
| یکی از راهکارهای بهبود عملکرد موتورهای دیزلی استفاده از آهنگ پاشش مناسب سوخت میباشد در این مقاله شش تابع پاشش سوخت مختلف انتخاب و اثر آن بر روی عملکرد موتور دیزل به روش عددی، با استفاده از نرم افزار فایر مورد بررسی قرار میگیرد. نتایج نشان میدهد انژکتور مقطع حلقوی با افزایش زاویهی سوخت موجب توزیع مناسب آن در داخل محفظه احتراق موتور میشود. با استفاده از توابع پاششی مناسب سوخت، توان موتور افزایش و مقدار آلایندههای تولیدی آن کاهش مییابد. پاشش سوخت شبه مثلثی در مقایسه با نرخ پاشش ثابت دارای عملکرد مناسبتری میباشد و در این تابع مصرف سوخت ویژه تا 0.2043 kg/kJ کم میشود و این در حالی است که مقدار توان در این حالت تا 27.5% افزایش و مقدار اکسید نیتروژن اندکی افزایش مییابد. در تابع ثابت-کاهشی مقدار مصرف سوخت ویژه تا 0.2029 kg/kJ کاهش ولی در این حالت مقدار اکسید نیتروژن در مقایسه با تابع ثابت افزایش مییابد. تابع ثابت-افزایشی دارای توان تولیدی تقریبا برابر با تابع ثابت بوده ولی در این حالت مقدار اکسید نیتروژن تولیدی به مقدار مناسبی کاهش مییابد. | ||
| Keywords | ||
| انژکتور مقطع حلقوی; تابع پاشش انژکتور; روش عددی; عملکرد موتور دیزل | ||
| References | ||
|
| ||
|
Statistics Article View: 246 PDF Download: 280 |
||
| Number of Journals | 45 |
| Number of Issues | 2,160 |
| Number of Articles | 24,577 |
| Article View | 19,934,585 |
| PDF Download | 16,081,071 |